SME

Čo robiť, keď vám zrušili let alebo sa bojíte nastúpiť do lietadla?

Aké má cestujúci práva.

(Zdroj: TASR/AP)

Tento text je odomknutý a môže si ho tak bez obmedzenia prečítať každý. Aj ostatné články o novom koronavíruse nájdete na SME.sk i na Indexe odomknuté. Rozhodli sme sa tak, pretože to považujeme za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu žurnalistiku, môžete to urobiť kúpou predplatného.

Pre strach z rýchlo sa šíriacej choroby a obáv o zdravie letecké spoločnosti či vlády rušia lety. Letenky často stornujú aj samotní pasažieri.

Situácia sa vyvíja každý deň. Od pondelka sú zakázané všetky lety zo Slovenska do Talianska. Neodporúča sa cestovať do Číny, Južnej Kórey, Talianska či Iránu. Aerolínie škrtajú letecké spojenia naprieč celým svetom pre dva hlavné dôvody.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý je bezpečnostný - je ním obava z rýchleho šírenia sa vírusu a nedostatočných hygienických opatrení. Druhý dôvod je ekonomický - prepad záujmu cestujúcich o niektoré linky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Letecké spoločnosti v posledných týždňoch prichádzajú o najlukratívnejšiu skupinu cestujúcich - firemných zákazníkov, ktorí si kupovali miesta v biznis triede.

Mnohé korporácie vrátane tých na Slovensku zakázali zamestnancom cestovať na pracovné cesty až do odvolania.

Biznis klientela nie je veľká - podľa leteckých prepravcov tvorí 12 percent všetkých cestujúcich, no práve na nich aerolínie najlepšie zarábajú a tvoria im 75 percent zisku.

Prepady v predajoch leteniek

Súvisiaci článok Ryanair i Lufthansa prudko padajú, aerolinky húfne rušia lety Čítajte 

Letecké spoločnosti i predajcovia leteniek už pociťujú prepad záujmu o cestovanie.

Najväčší predajca leteniek v Česku Student Agency, ktorý je populárny aj u nás, už priznal, že prepady počíta oproti rovnakému obdobiu z minulého roka v desiatkach percent.

SkryťVypnúť reklamu

"Najväčší pokles sme zaznamenali pri destináciách v juhovýchodnej Ázii, ako sú Thajsko, Srí Lanka či Bali. Rastie však záujem o letenky na menšie letisko napríklad Krabi, pretože cestujúci sa chcú vyhnúť rušnému Bangkoku," vysvetľuje riaditeľka predaja leteniek v Student Agency Věra Janičinová.

Túto nepriaznivú situáciu využívajú cestovatelia, ktorí sa neboja (niekedy sebecky) riskovať. Tým, že chýba dopyt, letenky môžu kúpiť o niečo lacnejšie než obvykle.

"Viaceré aerolínie spustili akciové výpredaje leteniek do New Yorku, ktoré sa v spiatočnej verzii teraz dajú kúpiť aj za menej ako 400 či 350 eur. Dokonca aj s odletom o niekoľko mesiacov," tvrdí hovorca predajcu leteniek Pelikán Jozef Rybár.

Dá sa očakávať, že z dôvodu nižšej obsadenosti kapacít by mohli ceny leteniek do niektorých destinácii ešte klesnúť o pár percent. Ceny leteniek sa však dlhodobo držia na nízkej úrovni, takže klesať už veľmi nemajú kam.

SkryťVypnúť reklamu

Na čo má cestujúci nárok?

Zrušenie letu leteckou spoločnosťou z dôvodu výskytu koronavírusu je považované za takzvanú mimoriadnu okolnosť, zvanú ako vis major (vyššia moc). Inými slovami vyššiu moc letecké spoločnosti nevedia ovplyvniť, preto cestujúci nemá nárok na odškodné za zrušenie letu z tohto dôvodu. Odškodné sa vypláca navyše, nie je to teda uhradenie ceny letenky.

Cestujúci má však právo na refundáciu celej letenky alebo na náhradný let. "V prípade zrušených letov vraciame cestujúcim peniaze za kúpené letenky alebo meníme termíny cesty na neskoršie obdobie. Dopravcovia pre aktuálnu situáciu publikovali aj mimoriadne podmienky," tvrdí riaditeľka predaja Student Agency Věra Janičinová.

Nejde pritom o benefit Student Agency, ale o Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady číslo 261/2004, ktoré chráni spotrebiteľa, a platí pre všetky aerolínie i predajcov leteniek.

SkryťVypnúť reklamu

Nie vždy sa dá vyberať

Cestujúci si tak môže vybrať jednu z možností. Európske spotrebiteľské centrum odporúča vzhľadom na neistú situáciu zvoliť si radšej prvú, teda nárok na uhradenie ceny letenky. Poskytnutie náhradného letu môže byť vzhľadom na uvádzané prognózy značne komplikované.

V niektorých prípadoch cestujúci nemá možnosť výberu. Je to v prípade, ak letí do Číny alebo zo Slovenska do Talianska, kde sa zrušili všetky lety rozhodnutím slovenskej vlády.

"Pri zrušení letov cez Čínu neboli žiadne náhradné lety k dispozícii, lebo sa jednoducho všetky zrušili. A tak keď mal niekto let cez Air China, tak aerolínie mu nevedeli dať náhradný let, lebo každá ich linka letela cez Čínu," vraví cestovateľka a blogerka Janka Schweighoferová z blogu Travelhacker. Air China tak musí refundovať cenu letenky.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Poistka a koronavírus: strach sa poistiť nedá, karanténa je tiež problém Čítajte 

Ak má cestujúci letenku napríklad na let Singapore Airlines do Sydney s prestupom v Singapure, zrušiť letenku nemôže bezplatne.

Špeciálne podmienky na bezplatnú zmenu leteniek pre koronavírus platia iba na lety smerujúce do Číny alebo s prestupom na čínskych letiskách (v niektorých prípadoch aj v Taiwane alebo v Hongkongu).

V praxi je pri refundácii oveľa jednoduchšie komunikovať priamo s leteckými spoločnosťami ako s predajcami leteniek. Niektoré weby síce ponúkajú najlacnejšie letenky, ale v prípade reklamácií či vrátenia peňazí nezdvihnú telefón alebo sa vykrúcajú, že nevedia ponúknuť alternatívny let.

Blogerka Janka Schweighoferová tvrdí, že dobrí predajcovia patria napríklad pod značku Priceline Group (Expedia, Orbitz, Ebookers, Travelocity), ktorí majú o niečo drahšie letenky, no zároveň aj lepší zákaznícky servis. "V konečnom dôsledku máte stále nárok na náhradný let, len cesta k nemu bude otravnejšia," tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Taktika leteckých spoločností

Každá letecká spoločnosť ruší lety podľa svojho uváženia. Aerolínie začali rušiť prvé lety nad starým kontinentom začiatkom marca, keď sa situácia v Európe začínala zhoršovať.

Ich opatrenia však neboli okamžité - väčšina leteckých spoločnosti rušila lety v aspoň dvojtýždňovom predstihu. Príkladom je British Airways, ktorý ohlásil 3. marca zrušenie viac než dvoch stoviek letov od 16. do 28. marca.

Oficiálne tvrdili, že chcú zamedziť riziku šírenia koronavírusu. Skutočným dôvodom boli poloprázdne lietadlá. Ak by bol za zrušením niektorých liniek skutočne koronavírus, lety by ukončili okamžite a nečakali by dva týždne.

Letecké spoločnosti sa dvojtýždňovým predstihom chcú vyhnúť odškodneniu cestujúcich. Ak zruší dopravca let, ktorý sa má uskutočniť do dvoch týždňov, musí cestujúcemu poskytnúť náhradný let podľa dostupnosti alebo vrátiť cenu lístka.

SkryťVypnúť reklamu

No okrem tomu mu musí vyplatiť odškodné vo výške od 250 do 600 eur podľa letovej vzdialenosti. Kompenzácia sa neposkytuje v prípade, že by cestujúci náhradným spojením cestoval v približne rovnakom čase, ako bol plánovaný pôvodný let.

Pri letoch do 1500 kilometrov, čo je napríklad linka medzi Bratislavou a Milánom, je odškodné 250 eur. Domôcť sa odškodenia však môže byť spojené s problémami.

Najskôr by mal poškodený požiadať leteckú spoločnosť o vyplatenie náhrady. V sprievodnom liste by mal stanoviť lehotu, do ktorej požaduje o vyplatenie náhrady.

Ak kupoval letenku cez predajcu typu Pelikán, treba kontaktovať priamo jeho. "Pelikán bude vo vašom mene komunikovať s leteckou spoločnosťou a zabezpečí vrátenie peňazí. Vzhľadom na zdĺhavejšie procesy pri refundácii leteniek od leteckých spoločností a vážnosť situácie to však bude trvať niekoľko týždňov," upozorňuje predajca na svojom webe.

SkryťVypnúť reklamu

Čo so strachom?

Ak let do rizikovej destinácie nebol zrušený, ale cestujúci má obavy a z dôvodu možného nakazenia nemá záujem letieť, môže požiadať svojho leteckého dopravcu o zrušenie letenky.

Niektoré spoločnosti, ako napríklad American Airlines, Emirates, United Airlines či Air France, z tohto dôvodu vydali vyhlásenie, že sa vzdávajú svojich nárokov v prípade zrušenia letenky a cestujúci si tak môžu letenku bez ďalších poplatkov zrušiť priamo u dopravcu, resp. prebookovať informuje Európske spotrebiteľské centrum.

Bezplatné zrušenie letenky treba overiť priamo v leteckej spoločnosti. Týka sa to skôr tých prémiovejších, a nie lowcostových prepravcov typu Ryainair alebo WizzAir. Výnimkou je len Finnair, ktorý umožnil zadarmo prebookovať letenku.

SkryťVypnúť reklamu

Emirates napríklad informujú, že v reakcii na šírenie koronavírusu umožňujú bezplatné storno letenky či jej prebookovanie na iný termín.

"Kto má letenku s odletom o päť dní, má malú šancu, že bude let zrušený. Prepravca nechce platiť odškodné. Jedine, ak by to nariadil štát. Ak majú letieť o 30 dní, je veľká šanca, že im tie letenky ešte zrušia," predpokladá Janka Schweighoferová.

Ako postupovať

Ak teda cestujete napríklad Ryanairom o 30 dní, treba počkať, ako sa situácia s epidémiou bude vyvíjať. Unáhleným stornom letenky by ste prišli o peniaze.

Súvisiaci článok Akcie letia nadol. Ak spanikárite, prehrali ste Čítajte 

Do mesiaca sa totiž môžu diať tri najpravdepodobnejšie scenáre:

  1. Letecká spoločnosť buď let sama zruší a cestujúci dostane naspäť sto percent ceny letenky, alebo si bude môcť vybrať náhradný dátum letu.
  2. Letecké spoločnosti budú nútené lety zrušiť nariadením štátov, tak ako to urobilo Slovensko pri zákaze letov do Talianska. Aj vtedy bude letecká spoločnosť musieť vrátiť celú sumu za letenku, ale bez finančného odškodnenia.
  3. Situácia sa vyrieši, prípadne jednoducho stornujete letenku pár hodín pred odletom. Či ju zrušíte mesiac vopred, alebo deň pred odletom, je jedno a výška straty je rovnaká.

Problém môže pri nízkonákladových aerolíniách nastať pri letoch, ktoré na seba nadväzujú (cez prestupy). Napríklad sa môže stať, že dopravca jeden let zruší a druhý nadväzujúci už nie.

SkryťVypnúť reklamu

Ako náhradu za zrušenie cestujúcemu musí ponúknuť náhradný let alebo vrátenie peňazí, no ak náhradný let je nevyhovujúci, pretože by zmeškal nadväzujúci let, klient bude stratový.

Dostane peniaze za prvý let, ale druhý let mu nik neuhradí. Klient môže skúšať zavolať na call centrum a žiadať o výnimku, no zázraky by čakať nemal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 534
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 796
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 009
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 947
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 621
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 728
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 678
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 508
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 375
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 571
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 369
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 061
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Octavie s vekovým rozdielom 36 rokov. Biele kombi má výkon 47 koní, žlté už 180 koní.

V ponuke prevažujú autá v tlmených farbách.


TASR
Ján Hargaš.

Raši sa zneužívania neobáva.


TASR
Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.

Čo môžu naozaj zmeniť nové pravidlá pre štátne nákupy


Európska centrálna banka.

Banka naznačila možné zníženie úrokov v júni.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 678
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 508
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 375
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 571
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 369
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 061
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu