ciest pritom dlhodobo zaostáva kvôli nedostatku finančných prostriedkov. Ministerstvo dopravy preto navrhuje, aby sa v tomto roku zvýšili bežné výdavky na správu a údržbu ciest a diaľnic o 465 mil. Sk, na druhej strane sa o rovnakú čiastku znížia kapitálové výdavky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. S prihliadnutím na havarijné stavy, povodňové škody a výstupy zo systému hospodárenia s vozovkami je totiž neodkladné vykonať opravy ciest v dĺžke 500 km.
Zníženie objemu financií podľa rezortu nebude mať dosah na začínanie diaľničných stavieb. Predkladané opatrenie je podľa rezortného ministerstva potrebné prerokovať vo vláde ešte v prvej polovici augusta, aby mohol začať obstarávací proces a aby sa opravy ukončili ešte v tomto roku. "Na udržanie prevádzkyschopného stavu cestnej siete je nevyhnutné, aby sa úseky ciest hodnotené ako nevyhovujúci stav zaradili do opravy a údržby ciest a diaľnic neodkladne a úseky hodnotené ako havarijný stav okamžite," uvádza ministerstvo dopravy.
Z ciest I. triedy v celkovej dĺžke 3 220 km je v nevyhovujúcom stave 768 km, t.j. takmer 24 %, pričom havarijný stav je podľa rezortu dopravy na úsekoch v dĺžke 69 km. Cesty II. triedy majú 3 828 km, z toho v nevyhovujúcom stave je viac ako 38 % z nich, čiže 1 382 km. Havarijný stav je na úsekoch v dĺžke 178 km. Z ciest III. triedy v dĺžke 10 332 km je v nevyhovujúcom stave 3 120 km a v havarijnom stave 478 km, čo je takmer 5 %. Havarijný stav charakterizuje nevyhovujúca únosnosť alebo rozpad povrchu a konštrukcie vozovky. "Situácia na cestách sa naďalej zhoršuje aj v dôsledku opakovaných povodní v predchádzajúcich rokoch a netypického priebehu zimného počasia počas tohtoročnej zimy," uzatvára rezort.
V tomto roku mali pôvodne smerovať na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest kapitálové výdavky v objeme 8,5 mld. Sk, na údržbu a opravy ciest a diaľnic bežné výdavky v sume 2,252 mld. Sk a na výstavbu cestnej siete kapitálové výdavky za 1,2 mld. Sk. Na stavebné opravy ciest, ktoré zahŕňajú obnovu krytu vozoviek nad 3 cm sa vyčlenilo len 262,9 mil. Sk, čo predpokladá opravu úsekov ciest v dĺžke 120 km. Na opravu vozoviek diaľnic a mostov sa vyčlenilo 155,5 mil. Sk. Od vzniku Slovenskej správy ciest v roku 1996 sa priemerne za jeden rok opravilo len 230 km ciest.