vému vyriešeniu požiadaviek, obsiahnutých v odvolaniach spoločností Metro, OMV a Incheba voči predmetnému ÚR, hrozí, že rozhodnutie nenadobudne v očakávanom termíne právoplatnosť. Tým sa začiatok výstavby presunie na neskorší termín, uviedol riaditeľ úseku investičnej prípravy a výstavby Slovenskej správy ciest (SSC) Valerián Horváth.
Podľa jeho slov nadobudnutie právoplatnosti ÚR odďaľuje termín majetkoprávneho vyrovnania príslušných pozemkov pod stavbu diaľničného úseku ako aj vydanie stavebného povolenia. Najväčšiu prekážku pri odobrení ÚR predstavuje v súčasnosti odvolanie spoločnosti Metro, ktorá požaduje, aby bola pod novovybudovanou diaľnicou v dotknutom území postavená hrubá stavba metra. "Spoločnosť Metro však momentálne ani presne nevie, cez aké územie by mala podzemná komunikácia viesť. K jeho realizácii nemajú ani príslušnú projektovú dokumentáciu," uviedol V. Horváth. Ako ďalej zdôraznil, hlavnú úlohu v odvolacom procese zohráva vydanie ÚR k projektu spoločnosti Metro, ktoré tak priamo ovplyvňuje nadobudnutie právoplatnosti ÚR k výstavbe diela D61. Ak bude ÚR vydané, SSC pristúpi k spracovaniu technickej dokumentácie pre stavebné povolenie.
Vyhlásenie verejnej súťaže na výstavbu diaľničného úseku Viedenská cesta - Prístavný most v dĺžke 3,9 kilometra sa očakáva v júni tohto roku, pričom, upresnil V. Horváth, samotný úsek nepredpokladá žiadny element, ktorý by prekračoval zvyčajnú náročnosť diaľnic z hľadiska zasahovania do územnej celistvosti terénu. Keďže však prechádza diaľničný úsek územím Bratislavy, zostáva jedným z najväčších problémov práve majetkoprávne vysporiadanie pozemkov ako aj náročnosť prác, spojených s preklenutím inžinierskych systémov.
Ak by sa spomínaný diaľničný úsek začal budovať v predpokladanom termíne, s jeho spojazdnením sa ráta v treťom kvartáli 2004. Dokončený by mal byť v polovici roku 2005. Náklady na jeho výstavbu sú vyčíslené na 2,7 miliardy Sk. V súčasnosti sa uvažuje, že maximálne 75 % tejto sumy pokryjú finančné prostriedky, uvoľnené z predvstupového fondu Európskej únie ISPA. Podľa informácií Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR o zvyšnej sume rozpočtovaných nákladov (úver 25-45 mil. EUR so splatnosťou 12 až 15 rokov pri úrokovej sadze LIBOR plus 0,1 %) rozhodnú rokovania s Európskou investičnou bankou (EIB). Stupeň výnosnosti (IRR) tohto diaľničného úseku sa predpokladá vo výške 12,86 %, pričom optimum IRR podľa EIB je 12 %.
Ako ďalej podotkol V. Horváth, odporúčania EÚ v súvislosti s touto formou financovania diaľničného úseku poukazujú na zabezpečenie minimalizácie predpokladaných nákladov. V prípade upustenia od realizácie niektorých pridružených objektov s cieľom neprekročiť nevyhnutné náklady by nemala funkčnosť objektu nijako utrpieť.