Hamburg 4. januára (TASR) - Nemecký profesor marketingu Claudius Schmitz odhalil, že zavedenie eura spôsobilo zaujímavý fenomén: zákazníci dávajú až absurdne vysoké prepitné.
Mnohí ľudia hovoria "Nechajte si drobné" len preto, že nechcú vyzerať ako lakomci. No podľa profesorových zistení, o ktorých píše dnešné vydanie denníka Bild am Sonntag, takéto správanie vedie k tomu, že spotrebitelia častokrát nechajú aj 20-percentné prepitné.
Bežne sa to stáva napríklad v kaviarňach, kde si človek kúpi kávu za 2,5 eura, no čašníkovi nechá plné tri eurá. Je tomu tak preto, že jedno euro má oveľa vyššiu hodnotu, než mala jednotka väčšiny národných mien, ktoré nahradilo.
Vo väčšine Európy pritom nechávajú ľudia čašníkom a taxikárom prepitné v priemernej výške 10 percent. Profesor Schmitz, ktorý vyučuje na univerzite v Gelsenkirchene, preto svojim krajanom radí, aby si brali príklad od ostatných Európanov a riadili sa ich štandardnými praktikami: trvajte na tom, aby vám vydali drobné, a až potom sa rozhodnite, koľko z nich necháte ako prepitné.
Na rozdiel od tohto distingvovaného prístupu je totiž v Nemecku bežnou praktikou nahlas zakričať čašníkovi "Nechajte si drobné" alebo "Zaokrúhlite to na celé... eurá".