Brusel 12. januára (TASR) - Komisár Európskej únie pre obchod Pascal Lamy plánuje radikálne zásahy do označovania pôvodu výrobkov. Podľa plánov komisie by sa mali výrobky vyrobené v krajinách EÚ označovať "Made in the European Union" (Vyrobené v Európskej únii) a nie ako doteraz podľa členských krajín.
Lamy okrem toho navrhuje, aby sa prešetril skutočný stav označovania výrobkov v rámci únie. Marketingoví experti a priemyselné zväzy namietajú, že návrh EK spôsobí firmám marketingové problémy a zvýšenie nákladov.
Ako sa uvádza v návrhu komisára Lamyho, veľa podnikov označuje svoje výrobky nesprávne, napríklad textil vyrobený v Thajsku či Indii sa označuje "Made in Germany alebo "Made in Italy".
Lamy navrhuje tri varianty označovania výrobkov. Jedným z nich je ľubovoľné označovanie výrobkov, opakom je povinné označovanie značkou "Made in EU". Lamy v návrhu presadzuje tretí model, podobný modelu platnému v USA. Pri tomto modeli sa môžu sami rozhodnúť, či budú svoje domáce produkty označovať. Inak je to pri dovážaných tovaroch, ktoré musia byť označené.
Zväzy nemeckého priemyslu zatiaľ odmietajú tak povinné označovanie výrobkov, ako aj ľubovoľný prístup, v ktorom vidia viac nevýhod ako výhod. Zrušenie národných označení by znamenalo prestavbu marketingových stratégií mnohých firiem, založených na typických národných vlastnostiach a obyčajach.