Bratislava 12. januára (TASR) - Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) nemôže z doteraz získaných podkladov objektívne konštatovať, či vlani zverejnenú reklamu na výrobok Calgon možno považovať za klamlivú a zavádzajúcu. Preto musí v záujme objektívneho posúdenia iniciovať ďalšie skúšky v laboratóriu. "Tie posúdia účinnosť Calgonu a ostatných zmäkčovačov vody pri zabraňovaní v tvorbe vodného kameňa na výhrevných telesách pračiek," uviedla SOI svoje priebežné stanovisko k prípadu reklamy na Calgon, ktorú napadla Asociácia spotrebiteľov Slovenska (ASS).
Podnet na overenie pravdivosti reklamy predložila ASS v októbri 2003 na základe výsledku testu účinnosti zmäkčenia vody, ktorý jej vykonal Výskumný ústav textilnej chémie v Žiline. Následne SOI zhodnotila podklady dodané ASS aj výrobcom Calgonu. V zákonom stanovenej 2-mesačnej lehote SOI na základe nich nemohla objektívne zistiť charakter reklamy, a preto bude pokračovať v šetrení. Na vlastné náklady dá urobiť ďalší test v certifikovanom laboratóriu na výrobok Calgon a na ostatné zmäkčovače vody. Až na základe týchto výsledkov SOI rozhodne o pravdivosti alebo klamlivosti reklamy na Calgon. Výsledok by mal byť známy asi do troch mesiacov.
V rozhovore pre TASR dnes predseda ASS Miloš Lauko opätovne zdôraznil, že "ASS robila test na zmäkčenie vody, čo aj prezentuje doteraz zverejňovaná reklama Calgonu tým, že sa porovnáva s ostatnými zmäkčovačmi vody". Podľa zákona o porovnávacej reklame, povedal, sa môžu porovnávať iba rovnaké vlastnosti rovnakých výrobkov, čiže Calgon sa sám zaradil medzi zmäkčovače vody. Zmäkčovanie vody je iba laický výraz pre znižovanie tvrdosti vody, pripomenul.
Predmetom skúšok, ktorých výsledky sú obsiahnuté v protokole o skúške vykonanej v októbri, bolo stanovenie zmäkčovacej účinnosti prostriedkov na zmäkčovanie vody. Výrobok Calgon doteraz propaguje reklama vo forme televíznych spotov respektíve na obaloch samotných výrobkov, pričom nedeklaruje zmäkčujúce účinky, ale zabraňovanie tvorby vodného kameňa. Skutočnosť, že výrobok Calgon nemá deklarované účinky, teda nezabraňuje tvorbe vodného kameňa, nespochybnili ani spomínané výsledky skúšok z 30. októbra, čo dokazuje relevantný protokol. Obdobne to platí aj pre fotografie čistej ohrievacej špirály s textom "s Calgonom" a fotografiu zavápnenej špirály s textom "bez Calgonu" na obale výrobkov Calgon.