i financovania investícií do železničnej infraštruktúry zo strany štátu. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič po rokovaní kabinetu vyjadril spokojnosť s priebehom transformácie. "Podarilo sa zaviesť úplne nový systém financovania na železniciach a nezobrali sme žiaden ďalší úver zvyšujúci ich zadlženosť," dodal. Výrazné pokroky sa podľa ministra dosiahol v redukcii nadbytočných pracovných miest a v reorganizácií oboch železničných spoločností.
Minister Prokopovič ocenil aj prístup ministerstva financií k prebiehajúcemu oddlžovaniu železničných spoločností. "V tomto roku veľmi prístupovo v rámci svojich možností pristúpilo k dohode o oddlžení železníc," dodal. Za ďalšie oblasti, kde sú určité rezervy, označila prerokovaná správa transformáciu regionálnych dráh, spoplatňovanie železničnej dopravnej cesty a vyriešenie dlhov ŽSR, ktoré im vznikli počas transformácie. Transformačný proces si podľa správy vyžaduje aj ďalšie kroky v legislatívnej oblasti. Jednou z nich je príprava zákona o prístupe na železničnú infraštruktúru, ktorým sa zriadi regulačný úrad pre oblasť železničnej dopravy. Zároveň by v tomto roku mala byť vypracovaná aj koncepcia spoplatňovania železničnej dopravnej cesty, ktorá bude zohľadňovať platnú legislatívu Európskej únie.
V rámci prvej fázy sa k 1. januáru 2002 železnice rozdelili na dva samostatné subjekty, pričom ŽSR na seba prevzali dlh v objeme 50 mld. Sk. V roku 2003 sa začala už druhá fáza reštrukturalizácie železníc, keď sa okrem iného odsúhlasilo prevzatie dlhov ŽSR vo výške ich pohľadávok voči štátu za výkony vo verejnom záujme v objeme 13,632 mld. Sk. V súčasnosti rezort dopravy dokončuje doklady pre zúčtovanie tohto dlhu a v spolupráci s Ministerstvom financií SR a ŽSR upresňuje samotný proces prevodu úverov do štátneho dlhu.
Zo štátnych zdrojov boli k 30. októbru 2003 zaplatené aj úvery ŽSR so štátnou zárukou v objeme 1,98 mld. Sk a odpustená návratná finančná výpomoc vo výške 528 mil. Sk. Nevyriešené však doteraz zostali záväzky ŽSR voči Sociálnej poisťovni vo výške 1,28 mld. Sk. Podľa správy nie sú ŽSR aj napriek značným úsporám v oblasti výdavkov schopné tento záväzok vyrovnať.
ŽSR plánujú v tomto roku oproti pôvodne kalkulovaných ekonomicky oprávneným nákladom znížiť náklady v oblasti materiálov o 1 %, na opravách a údržbe o 32 %, v ostatných službách o 23 % a na iných priamych nákladoch o 5,6 %. Spoločnosť taktiež plánuje v dôsledku organizačných zmien ďalšie znižovanie počtu zamestnancov. Vďaka nižším mzdovým nákladom, ako aj zníženiu príspevkov pre odčlenené odbory školstva plánuje spoločnosť ušetriť približne 652 mil. Sk. V tomto roku sa od ŽSR odčlenia aj informačné služby, požiarna ochrana a vyrieši sa aj otázka príspevkov na železničné zdravotníctvo.
ŽSR vykázali za prvé tri kvartály minulého roka stratu vo výške 1,739 mld. Sk. V medziročnom porovnaní sa zlepšilo hospodárenie železníc o takmer 578,9 mil. Sk. Z hospodárskej činnosti zaznamenali ŽSR stratu vo výške 105,77 mil. Sk. Z finančnej činnosti evidovala spoločnosť stratu vo výške 1,993 mld. Sk. Naopak, z mimoriadnej činnosti dosiahli železnice zisk 359,8 mil.