najvýhodnejšie investovať na Slovensku," uviedol vo štvrtok minister financií Ivan Mikloš. Primárne je za túto otázku zodpovedný podľa neho minister hospodárstva Pavol Rusko, ale Mikloš sa tiež zúčastní tohto rokovania, pretože investorov budú podľa neho zaujímať určite aj daňové a iné finančné záležitosti. "Ideme rokovať preto, aby sme ich presvedčili, aby investovali na Slovensku," dodal.
Prvé náznaky o prípadnom príchode automobilky Hyundai na Slovensko sa objavili v roku 2002, kedy sa predstavitelia automobilky stretli aj s prezidentom SR Rudolfom Schusterom. Hyundai na začiatku rozhodovacieho procesu zvažoval lokality nachádzajúce sa na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku, Poľsku, Slovinsku a Rumunsku. V októbri 2003 sa v médiách objavili informácie, podľa ktorých zostali v hre o závod v hodnote 1,5 mld. USD už len Maďarsko a Poľsko. Hovorca Hyundaiu Jake Jang tieto správy vyvrátil, keď informoval, že v hre sú ešte Česká republika, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.
Začiatkom októbra 2003 absolvoval minister hospodárstva Pavol Rusko počas pracovnej návštevy Južnej Kórey rokovania s predstaviteľmi automobilky, medzi inými aj s viceprezidentom Kim Dong Jinom. Následne 17. októbra navštívila delegácia Hyundaiu Slovensko, pričom si prezrela lokalitu na výstavbu závodu v blízkosti Žiliny. Zástupcovia automobilky si prezreli aj lokality v Maďarsku, Poľsku a Českej republike. Koncom novembra minulého roka juhokórejská spoločnosť zaradila Slovensko a Poľsko do užšieho kola výberu.
Finančný objem investícií spojených s výstavbou nového závodu je viac ako 1,5 mld. USD. Investícia Hyundaiu však nezahŕňa iba výstavbu závodu, ale aj rozvoj všetkých nadväzujúcich odvetví. Výstavba závodu má zabezpečiť silnejúcu pozíciu automobilky na európskych trhoch. Hyundai v prvom polroku zvýšil v Európe medziročne predaj o 34,5 %.
(1 USD = 32,021 SKK)
hk;jm;me