5. okt 2001 o 15:25
SAD Bratislava sa transformovala v nevhodnom čase
BRATISLAVA 5. októbra (SITA) - Najväčšie náklady, spojené s transformáciou na akciovú spoločnosť Slovenská autobusová doprava Bratislava (SAD), vznikli bývalému štátnemu podniku z toho, že sa transformoval v nevhodnom čase. "V súvislosti s nevhodným termí
nom transformácie budeme mať v tomto roku o 4 mil. Sk vyššie daňové záväzky voči štátu v porovnaní s tým, keby sme sa transformovali k polroku alebo ku koncu roka 2001," povedal pre agentúru SITA predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Emil Binda. Podľa neho sa v súčasnosti nedá odhadnúť celková výška nákladov transformácie. SAD Bratislava sa na akciovú spoločnosť transformovala 1. októbra, kedy zrušením bez likvidácie zanikol štátny podnik SAD Bratislava.
"V podniku nenastala žiadna mimoriadna situácia," skonštatoval Binda. Podľa neho sa v podniku neudejú žiadne zmeny z hľadiska zamestnanosti, zabezpečenia obslužnosti územia, či organizačnej štruktúry. "Zlom môže nastať vtedy, keď vláda odsúhlasí nadobúdateľa, ktorý získa 49 % akcií spoločnosti," dodal Binda. Kupec tohto podielu akcií bude môcť priamo vplývať na chod podniku verejnej dopravy, pretože do trojčlenného predstavenstva spoločnosti bude mať možnosť dosadiť dvoch zástupcov. Dozorná rada podniku má šesť členov, štyria zastupujú Fond národného majetku SR a dvaja zamestnancov podniku.
Akciová spoločnosť musí do konca októbra uzavrieť hospodárenie za obdobie prvých deviatich mesiacov. "Podľa predpokladov by sme ako štátny podnik mali dosiahnuť zisk na úrovni približne 30 mil. Sk," uzavrel Binda. SAD Bratislava v súčasnosti prevádzkuje 296 autobusov s priemerným vekom okolo 9,5 roka.
SAD Bratislava a SAD Dunajská Streda sa ako prvé zo sedemnástich štátnych podnikov transformovali na akciové spoločnosti. Transformácia všetkých štátnych podnikov SAD na akciové spoločnosti by sa mala ukončiť do konca roka, pričom následná privatizácia 49 % akcií spoločností sa uskutoční priamym predajom vopred vybranému nadobúdateľovi. FNM si vo vlastníctve dočasne ponechá 51 % akcií spoločností. Budúci vlastník podielu bude musieť do 30 dní splatiť 1, 3, 5 respektíve 10 % z kúpnej ceny podniku v hotovosti a zvyšnú časť preinvestovať v priebehu dvoch až štyroch rokov na kúpu autobusov pre prímestskú a mestskú dopravu. Po splnení záväzkov si bude môcť kupec uplatniť predkupné právo na ďalších 7 až 17 % akcií spoločnosti, najskôr však po uplynutí šiestich mesiacov odo dňa, keď sa stane akcionárom podniku.
pe;gf