SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Rozšírením EÚ vzrastie aj význam Dunaja

Viedeň 3. februára (TASR) - Rozšírením Európskej únie v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny, ktorá na svojej 3000-kilometrovej trase ...

Viedeň 3. februára (TASR) - Rozšírením Európskej únie v tomto roku vzrastie aj význam Dunaja ako dopravnej tepny, ktorá na svojej 3000-kilometrovej trase spája bezprostredne deväť krajín a cez Čierne more je bránou do sveta.

Dopravný potenciál Dunaja sa využíva zatiaľ veľmi slabo. Na rakúskom 360-kilometrovom úseku sa v roku 2002 prepravilo 12 miliónov ton nákladu a v porovnaní s predchádzajúcim rokom sa tonáž prepraveného nákladu zvýšila o 6 %. Avšak celková hmotnosť nákladov prepravených po cestách, koľajniciach a vode dosiahla v tom istom roku 400 miliónov ton.

SkryťVypnúť reklamu

Rakúsky denník Die Presse uvádza, že preprava po Dunaji ešte stále pociťuje dôsledky vojnového konfliktu v bývalej Juhoslávii. Hlavnou prekážkou je pontónový most v Novom Sade, ktorý od roku 1999 zabezpečuje spojenie medzi dvoma časťami tohto rozdeleného srbského mesta. Most sa rozpája ešte stále len trikrát do týždňa, aby sa uvoľnila cesta čakajúcim lodiam. Prevádzkovatelia pontónového mosta vyberajú vysoké poplatky za prechod lodí cez túto umelo vytvorenú úžinu.

Hoci nový most v Novom Sade mal už stáť a byť v prevádzke, stále zostáva len ideou na papieri.

Lodná preprava na Dunaji sa veľmi nezvýšila ani po otvorení kanálu Dunaj - Rýn. Problém je v tom, že kým po dobre vyťaženom Rýne plávajú lode s ponorom do štyroch metrov, na Dunaji ich ponor môže byť v prípade dobrého vodostavu maximálne 2,5 metra. Tento rozdiel znamená, že lode z Rýna môžu po Dunaji plávať len s polovičnou tonážou.

SkryťVypnúť reklamu

V Nemecku, najmä v Bavorsku, ale i v Rakúsku sa ekológovia bránia prehĺbeniu koryta rieky. Argumentujú, že nie rieka sa má prispôsobiť lodiam, ale že to musí byť naopak.

Význam Dunaja by mohlo zvýšiť aj budovanie spracovateľských závodov neďaleko brehov rieky. Každé prekladanie tovarov a ich doprava hlbšie do vnútrozemia totiž znižuje efektívnosť prepravy po vode v porovnaní s konkurenciou, najmä železnicou.

Prognostici z oblasti prepravy po Dunaji uvádzajú, že do roku 2015 dosiahne tonáž nákladov okolo 30 miliónov ton, kým v roku 2002 bol zmluvne dohodnutý tento objem na štyri milióny ton. Na európsku veľrieku sa presunie preprava nákladov, na ktoré by bolo treba milión nákladných vozidiel. Kým sa tak stane, bude treba okrem iného dosiahnuť, aby lode na celom rakúskom úseku Dunaja mohli stále plávať s ponorom najmenej 2,5 metra. Rovnako bude musieť byť prehĺbené riečisko aj medzi Viedňou a Bratislavou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 5. 2022)
USD 1.058
AUD 1.498
CZK 24.670
JPY 135.340
CAD 1.353
GBP 0.848
HUF 382.930
PLN 4.637
CHF 1.028
SEK 10.492

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 704
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 468
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 146
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 812
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 052
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 390
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 014

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 244
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 342
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 315
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 409
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 800
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 633
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 055
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 082
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Režisér a producent Bez servítky Tomáš Eibner.

Vysielateľom chýba odvaha, hovorí Tomáš Eibner pre TV OKO/TV SVET.


18. máj
Opičie kiahne sa prejavuje vyrážkami.

O víruse bude mimoriadne hovoriť WHO.


5 h
Daniil Medvedev.

Za Wimbledon nebudú udeľovať body, Rusi a Bielorusi nemôžu hrať.


2 h
Ruskí vojaci prehľadávajú ukrajinských vojakov z oceliarni Azovstaľ po tom, čo dostali príkaz, aby prestali klásť odpor.

Vojna na Ukrajine pokračuje 88. deň.


a 4 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

McDonald's v Rusku končí.

McDonald's odchádza z ruského trhu.


TASR 23 h
Pred ruskou agresiou na Ukrajine sa dovážali spoza východnej hranice Slovenska zväčša suroviny pre fabriky, teraz sú to hlavne obilniny a oleje.

Pomohol by logistický park v lokalite Bočiar.


a 1 ďalší 20. máj

Pripájajú sa k štrajkovej pohotovosti.


20. máj

Počas dvoch dní ho predstavia vo viacerých slovenských mestách.


SITA 20. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 244
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 342
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 315
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 409
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 800
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 633
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 055
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 082
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu