
Výdavky na interiér skromnejšie zariadeného pubu môžu vyjsť do dvestotisíc korún. V cene je zariadenie baru so stoličkami, boxy na sedenie, klimatizácia či osvetlenie. Pokiaľ by si chcel podnikateľ vnútro podniku aj ozdobiť, môžu sa náklady zdvojnásobiť.
ILUSTRAČNÉ FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
BRATISLAVA - Mať tak raz vlastný pub, sníva nejeden zákazník na posedení s priateľmi pri pive. Premeniť svoj sen na skutočnosť si však podľa skúsených prevádzkarov pivární, barov či kaviarní vyžaduje mať veľa peňazí, nervov a správne kontakty.
„Zriadiť si v súčasnosti stredne veľký bar, môže stáť asi dva až tri milióny korún. Drahšie je to v centre ako na periférii mesta,“ povedal vedúci bratislavského podniku Umelka.
Výdavky na interiér skromnejšie zariadeného pubu môžu podľa neho vyjsť do dvestotisíc korún. V cene je zariadenie baru so stoličkami, boxy na sedenie, klimatizácia či osvetlenie. „Pokiaľ by si chcel podnikateľ vnútro podniku aj ozdobiť, môžu sa náklady zdvojnásobiť. Len starý šijací stroj stojí v starožitníctve päťtisíc korún,“ dodal prevádzkar Umelky.
Ak chce podnikateľ podávať v pube okrem nápojov aj jedlo, budú ho základné investície stáť o niekoľko stotisíc korún viac. „Len kvalitná pec na pizzu dnes stojí od štyridsať- do osemdesiattisíc,“ hovorí martinský podnikateľ, ktorý si želá ostať v anonymite.
Na začatie úspešného podnikania nestačí mať len peniaze. „Poznám majiteľov barov, ktorí sú solventní a nedarí sa im, pretože nemajú žiadne skúsenosti a nevedia, ako na to,“ opisuje chyby začínajúcich podnikateľov prevádzkarka bratislavskej pivárne Budvar Jana Zapletajová.
Okrem peňazí a skúseností vyžaduje otvorenie baru aj originálny nápad. „Treba prísť na trh s niečím novým, čo ešte konkurencia neponúka. Napríklad zaradiť do jedálnička zatiaľ neznámu orientálnu kuchyňu alebo spraviť zaujímavý interiér. Dôležité je tiež vedieť, aký podnik by radi navštevovali potenciálni zákazníci v danej lokalite,“ radí prevádzkarom nových podnikov majiteľ žilinskej pivárne Global Vladislav Golis, ktorý ho riadi už desať rokov.
O svojich skúsenostiach so založením podniku hovorí aj majiteľ Harley-Davidson Pubu v Bratislave Štefan Krištof: „Prvé mesiace sa z tržieb z baru určite vyžiť nedá. Podnikateľ by s tým mal dopredu počítať a zabezpečiť si iný zdroj príjmu.“
Zriadenie nového pubu si vyžaduje stráviť niekoľko hodín aj behaním po úradoch. „Vybaviť všetky potrebné dokumenty stojí asi 50-tisíc korún a trvá to tri až šesť mesiacov,“ poukazuje na ďalšie starosti zriaďovateľov barov prevádzkar z Umelky.
Náklady podnikateľa sa podľa majiteľov pivární môžu zvýšiť aj o finančné nároky takzvaných ‘vypaľovačov‘. „Ak nemáte vhodné kontakty, ktoré vás pred výpaľníkmi ochránia, na nový pub môžete zabudnúť,“ dozvedeli sme sa v bratislavských puboch v centre mesta. Podobnú skúsenosť s ‘mafiánskymi zdaňovateľmi‘ však nepotvrdili všetci oslovení majitelia barov.
IVETA MURŽICOVÁ