Bratislava 1. marca (TASR) - Pred utorňajším zverejnením rozhodnutia juhokórejského Kia Motors, kde napokon umiestni svoju novú stredoeurópsku automobilku, sa premiér Mikuláš Dzurinda dnes na pôde Úradu vlády SR stretol aj primátorom mesta Žilina Jánom Slotom.
Slota, ktorého mesto súťaži o túto juhokórejskú automobilku so severným susedom Poľskom, premiéra informoval o súčasnom stave prác a perspektívach rozvoja žilinského regiónu po prípadnom víťazstve Slovenska v boji o túto investícii v objeme zhruba 45 miliárd Sk. Dzurinda, ako informuje tlačový a informačný odbor úradu vlády, sa na stretnutí zaujímal tiež o spoluprácu medzi obcami z daného regiónu.
V záujme prilákania firmy Kia na Slovensko predstavitelia Žiliny už dávnejšie informovali, že mu ponúkajú úľavy na dane z nehnuteľností, úľavu na dane z pozemkov a aj zhruba 1 000 bytov pripravených už počas najbližších dvoch rokov. K novému závodu juhokórejskej automobilky, ktorá patrí pod koncern Hyundai, je Žilina pripravená rozšíriť aj mestskú hromadnú dopravu.
Žilinská radnica tiež zverejnila, že automobilke ponúkla okrem dobre pripraveného pozemku aj materskú, základnú a strednú školu s vyučovacím jazykom anglickým, vlastné zdravotnícke zariadenie a dočasne by jej vyčlenila aj administratívnu budovu. Mesto sa zaviazalo zabezpečiť aj školské priestory na tréningové centrum pre zaškoľovanie nových pracovníkov.
Žilina s dotknutými obcami Nededza, Teplička nad Váhom, Mojš a Gbeľany už založili aj spoločnosť Žilina Invest, ktorá má zastrešovať aktivity samospráv vo vzťahu ku kórejskému koncernu Hyundai-Kia. Jednou z hlavných úloh firmy Žilina Invest by mal byť výkup pozemkov od terajších vlastníkov a ich následný predaj kórejskej automobilke za symbolickú cenu.
Podľa štúdie potenciálnych dodávateľov je v okruhu 200 kilometrov od Žiliny 466 firiem, ktorých výrobky a služby by mohla nová automobilka využiť. Z toho na Slovensku ich je 280, v Českej republike 80 a v Poľsku 106.
Nový závod by mal vyrábať prevažne automobily značky Kia. Jeho výstavba by sa mala začať v prvej polovici tohto roka a s jej dokončením sa ráta v druhej polovici roka 2006. Výroba by sa malo začať v roku 2007, ročná kapacita závodu bude 300 000 vyrobených vozidiel. Podľa predbežných informácii by mal slovenský balík ponúkaných vládnych stimulov predstavovať zhruba 7 miliardy Sk, nakoľko obdobnú sumu vláda vkladá aj do trnavskej fabriky francúzskeho PSA Peugeot-Citroen.