SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Chronológia príchodu automobilky Hyundai na Slovensko

BRATISLAVA 2. marca (SITA) - Prvé náznaky o prípadnom príchode automobilky Hyundai na Slovensko sa objavili v roku 2002, kedy sa predstavitelia automobilky stretli aj s prezidentom SR Rudolfom Schusterom.

Hyundai na začiatku rozhodovacieho procesu zvažoval lokality nachádzajúce sa na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku, Poľsku, Slovinsku a Rumunsku. V októbri 2003 sa v médiách objavili informácie, podľa ktorých zostali v hre o závod už len Maďarsko a Poľsko. Hovorca Hyundai Jake Jang tieto správy vyvrátil, keď informoval, že v hre sú ešte Česká republika, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.

Začiatkom októbra 2003 absolvoval minister hospodárstva Pavol Rusko počas pracovnej návštevy Južnej Kórey rokovania s predstaviteľmi automobilky, medzi inými aj s viceprezidentom Kim Dong Jinom. Následne 17. októbra navštívila delegácia Hyundai Slovensko, pričom si prezrela lokalitu na výstavbu závodu v blízkosti Žiliny. Okrem lokality pri Žiline zvažoval Hyundai výstavbu aj pri Žatecku v Českej republike, v poľskom Dolnom Sliezsku a v Maďarsku. Do užšieho výberu však v novembri 2003 postúpila len Žilina a poľská lokalita.

SkryťVypnúť reklamu

Štátna pomoc pre Hyundai bola pre oboch účastníkov užšieho výberu, Slovensko aj Poľsko, limitovaná legislatívou Európskej únie na 15 % objemu investície. Podľa Ruska balík štátnej pomoci obsahuje účelové dotácie na nákup investičného majetku, finančné dotácie na rekvalifikáciu, ako aj podporu zamestnanosti. Žilinský kraj ponúkal automobilke Hyundai v rámci stimulov úľavy na dani z nehnuteľností, na dani z pozemkov, ako aj podporu v oblasti vzdelávania a zdravotníctva. Žilina investorom poskytne aj dočasné administratívne centrum. Takisto verejná doprava sa rozšíri až k územiu, na ktorom bude stáť závod. Do roku 2006 by mal štát taktiež dokončiť diaľničné prepojenie Žiliny a Bratislavy.

Žilinská regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) vypracovala aj katalóg potenciálnych subdodávateľov pre automobilový priemysel v Žiline a jej okruhu zhruba do 200 kilometrov. Zahŕňa 280 výrobcov komponentov a poskytovateľov služieb z celého Slovenska, ale aj 106 subjektov z Poľska a 80 z ČR. Podľa SOPK je Žilina pre automobilku vhodnou lokalitou aj preto, že až 183 z potenciálnych dodávateľov sídli v Žilinskom kraji.

SkryťVypnúť reklamu

Finančný objem investícií spojených s výstavbou nového závodu je podľa AFP 700 mil. eur. S výstavbou by sa malo začať už tento rok, uvádza sa vo vyhlásení dcérskej spoločnosti Hyundai, firmy Kia. Po dokončení v roku 2006 dosiahne kapacitu výroby 200 tis. vozidiel ročne. Závod by mal mať 2 400 zamestnancov. Investícia Hyundai však nezahŕňa iba výstavbu závodu, ale aj rozvoj všetkých nadväzujúcich odvetví. Výstavba závodu má zabezpečiť silnejúcu pozíciu automobilky na európskych trhoch.


(1 EUR = 40,484 SKK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (5. 7. 2022)
USD 1.046
AUD 1.521
CZK 24.745
JPY 141.510
CAD 1.344
GBP 0.860
HUF 401.520
PLN 4.710
CHF 1.004
SEK 10.766

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 091
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 855
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 239
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 437
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 437
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 389
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 904
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 370

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 506
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 405
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 146
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 089
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 827
  6. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 938
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 2 831
  8. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 2 743
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Za prácou odchádzajú do zahraničia.


3. júl
Súboje Petra Sagana a Wouta van Aerta v rokoch 2020 a 2022 na Tour de France.

Elite národný rozhodca Lukáš Radosa hodnotí súboje na Tour de France.


10 h
Predseda SaS Richard Sulík.

Republiková rada SaS zasadne v stredu popoludní.


a 1 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Región čakajú výrazné zmeny.


1. júl
Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.


3. júl

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl
Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 506
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 405
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 146
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 089
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 827
  6. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 938
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 2 831
  8. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 2 743
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu