SME

Vláda schválila zmluvy s Hyundai/Kia až po 3,5 hodinách

Bratislava 4. marca (TASR) - Návrhy investičných zmlúv s juhokórejskou automobilkou Kia Motors a jej subdodávateľom Hyundai Mobis, ktorí plánujú do výstavby ...

Bratislava 4. marca (TASR) - Návrhy investičných zmlúv s juhokórejskou automobilkou Kia Motors a jej subdodávateľom Hyundai Mobis, ktorí plánujú do výstavby stredoeurópskeho závodu pri Žiline investovať 28 miliárd Sk, schválila vláda vo štvrtok v noci až po 3,5 hodinovom rokovaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Strana maďarskej koalície (SMK) prostredníctvom vicepremiéra Pála Csákyho totiž podľa ministra hospodárstva Pavla Ruska požadovala viac času na hlbšie preštudovanie rizík predloženej zmluvy. Nejasný bol aj postoj Kresťansko-demokratického hnutia. Po príchode ministra zahraničných vecí SR Eduarda Kukana (SDKÚ) z cesty mimo Bratislavy približne o 23. hodine sa situácia v priebehu necelej polhodiny zmenila a premiér Mikuláš Dzurinda oznámil jednohlasné schválenie predložených zmlúv. Minister hospodárstva SR zrušil kvôli vzniknutej situácii aj prisľúbenú účasť v sledovanej diskusnej relácii Sito, kde sa mal v dueli stretnúť s predsedom strany SMER Robertom Ficom.

SkryťVypnúť reklamu

"Podstatou návrhu SMK, ktorý formuloval vicepremiér Csáky, bolo to, aby bolo viac času. Ale zdá sa, že ten čas by veľa toho nezmenil," vysvetlil premiér niekoľkonásobné diskusie ministrov v skupinkách zväčša podľa straníckej príslušnosti pred rokovacou miestnosťou. Dôležité však podľa premiéra je, že vláda nakoniec návrhy zmlúv schválila jednohlasne. "Pán Kukan sa nemusel vrátiť, ale bol na pracovnej ceste a vedel, že je ešte rokovanie vlády, tak prišiel na rokovanie vlády, nemusel sa vrátiť, veď sme rozhodli konsenzom," dodal na vysvetlenie.

Nevyhnutnosť rýchleho schválenia predložených zmlúv odôvodnil minister hospodárstva potrebou schváliť štátnu pomoc slovenským Úradom pre štátnu pomoc do 15. marca 2004 a následne Európskou komisiou do 15. apríla 2004, teda ešte pred vstupom SR do Európskej únie. Navyše juhokórejský partner má už podľa ministra Ruska pripravené úverové linky, ktorých oneskorené čerpanie by podľa jeho slov mohlo investorovi spôsobiť vyrubenie penále.

SkryťVypnúť reklamu

Pochybnosti niektorých členov vlády vyvolali podľa Ruska najmä riziká súvisiace so schválením štátnej pomoci, otázky spojené s výstavbou diaľnice až po Žilinu, rovnako ako aj spôsob financovania prostredníctvom prípadného viazania jednotlivých položiek ŠR.

"Celkový objem verejných výdavkov na tento projekt je 8,8 miliardy korún," vyčíslil návrh výšky vkladu štátu do projektu I. Mikloš. Z uvedenej čiastky viac ako 6,8 miliardy Sk majú tvoriť výdavky v zmysle platnej a harmonizovanej legislatívy o štátnej pomoci. Zostávajúcich menej ako 2 miliardy Sk majú podľa ministra financií predstavovať výdavky mimo rámec zákona o štátnej pomoci. Z plánovaných insentív pre tento rok vo výške približne 2 miliardy korún, by mali čisté výdavky štátu po odpočítaní spätných daňových príjmov tvoriť čiastku približne 1,5 až 1,6 miliardy Sk. Návrh financovania by mal byť na rokovanie vlády predložený do 10. apríla tohto roku. Keďže ide o citlivú otázku, prípadné viazanie prostriedkov sa bude podľa dnešnej dohody členov vlády prijímať výlučne konsenzom.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej uviedol minister hospodárstva Pavol Rusko, stimuly vo výške maximálne 15 % z plánovaného objemu investície budú v zmysle platnej legislatívy tvoriť grant na nákup investičného majetku, zákonom nárokovateľný transfer na rekvalifikáciu a podpora na tvorbu pracovných miest ako aj grant na nákup pozemku a natiahnutie infraštruktúry na vytipovanom pozemku. "Je to 15 % z výšky investície a výška investície bude známa vtedy, keď sa reálne nastaví. Dnes vieme, že to je niečo medzi 700 miliónov až miliardou eúr," vysvetlil 15 % z investície. "Nemôžeme ísť vyššie," zdôraznil.

Na podobný projekt francúzskej automobilky PSA v Trnave schválil Úrad pre štátnu pomoc v roku 2003 štátnu pomoc vo výške 4,521 miliardy Sk. Podľa Národnej stratégie podpory priamych investícií pritom francúzska francúzska automobilka požiadala štát o podporu vo výške takmer 4,8 miliardy Sk. Na výkup pozemkov a prípravu lokality malo byť použitých 1,47 miliardy Sk. Na rekvalifikáciu a vytvorenie 3 500 nových pracovných miest mal štát podľa prílohy stratégie prispieť ďalšími 725 miliónmi Sk. Formou daňového úveru žiadala francúzska automobilka o stimul v objeme 177,1 milióna Sk. Ďalších 2,4 miliardy Sk by mala tvoriť nešpecifikovaná dotácia v zmysle zákona o štátnej pomoci. Pôvodná Žiadosť PSA o stimuly sa pritom podľa prílohy stratégie viazala na investíciu v celkovej výške 32,4 miliardy Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem investičných stimulov obsahuje text utajených zmlúv podľa ministra hospodárstva aj záväzok štátu dostavať 40-kilometrový úsek diaľnice Ladce - Žilina do konca novembra 2006. Dobudovanie diaľnice si podľa rezortu dopravy vyžiada približne 22 miliárd Sk. Úseky Ladce-Sverepec a Hričovské Podhradie-Žilina by mal prefinancovať štát. Projekt si podľa predbežných odhadov vyžiada 9,808 miliardy Sk. Na diaľnicu Sverepec-Vrtižer plánuje rezort dopravy použiť z Kohézneho fondu a národných zdrojov 8,518 miliardy Sk. Úsek Vrtižer-Hričovské Podhradie s rozpočtovanými nákladmi 3,746 miliardy Sk chce ministerstvo dopravy dočasne prefinancovať prostredníctvom víťaza výberového konania na túto stavbu, ktorým je Doprastav, a. s. Spoločnosť v súčasnosti už rokuje s bankami o možnostiach čerpania úveru.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavbu novej automobilky s výrobnou kapacitou 200 000 áut ročne plánuje Kia začať ešte v tomto roku. Nový závod, postavený v katastri obcí Mojš, Teplička nad Váhom, Nededza a Gbeľany, má byť dokončený koncom roku 2006. Strategická investícia vytvorí v regióne priamo 2 400 nových pracovných miest. Celá produkcia nového závodu má byť určená pre európsky trh.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 253
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 071
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 831
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 787
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 075
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 883
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 365
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 261
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 075
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 883
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 365
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 261
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu