Bratislava 12. marca (TASR) - Štát uhradí aj príslušenstvo úverov, ktoré na seba prevzal v rámci oddlženia a konsolidácie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnej spoločnosti (ZSSK). Do štátneho dlhu sa tak presunú prostriedky v objeme takmer 21 miliárd Sk.
Vyplýva to z materiálu Ministerstva financií (MF) SR, ktorým sa bude v najbližšom období zaoberať vláda. Tá ešte v decembri minulého roka schválila postup jednotlivých krokov, na základe ktorých mal štát zabezpečiť zníženie úverového zaťaženia ŽSR a ZSSK prevzatím ich dlhov vyplývajúcich z bankových úverov so štátnou zárukou. Išlo o úvery, ktoré si museli spoločnosti požičať na realizáciu úkonov vo verejnom záujme v rokoch 1994 až 2002, ktorých zadávateľom bol štát.
Prekážkou v pokračovaní procesu oddlženia oboch spoločností sa však stal zápočet záväzkov. Dohodou o započítavaní pohľadávok, ktoré podpísali všetky zúčastnené subjekty, vznikla totiž povinnosť splácať aj príslušenstvo úveru, teda úroky z omeškania, ktoré bude znášať štát. "Tieto úroky totiž od istiny úveru nemožno oddeliť," uviedol hovorca MF SR Peter Papanek. Schválený model plnenia konsolidácie však so vznikom takéhoto nároku neuvažoval. Z tohto dôvodu musí vláda schváliť nové Dohody o prevzatí dlhu a vysporiadaní práv a záväzkov medzi všetkými zúčastnenými stranami.
Vládny kabinet ešte v júli minulého roka schválil projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR vrátane ich oddlženia formou prevzatia pohľadávok spoločnosti voči štátu za výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2002 do štátneho dlhu k 1. januáru tohto roka. Záväzky oboch železničných spoločností pozostávajú z istín úverov so štátnou zárukou od niekoľkých bánk vrátane EIB, VÚB či Tatra banky. U Železníc SR predstavuje prevádzaná čiastka 13,632 miliardy Sk, zo ZSSK prejde na štát 7,319 miliardy Sk.
Obe sumy zodpovedajú súčasne i pohľadávke železníc voči štátu za neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2002. V tomto období štát v zastúpení Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR objednával u železníc na základe zmlúv výkony vo verejnom záujme. Keďže svoju objednávku nekryl štátnym rozpočtom v plnej výške, dochádzalo k stratám, ktoré železnice kryli pôžičkami. Vyrovnanie svojich záväzkov a súčasne odbremenenie železníc od časti ich dlhov mal štát vykonať v troch krokoch. Najprv zaúčtoval spomínané záväzky v účtovníctve MDPT, následne zmluvne zabezpečil prechod týchto záväzkov na MF. Ako tretí bod nasleduje samotné vyrovnanie pohľadávok železníc voči štátu na jednej a prevzatie ich úverov do dlhu na strane druhej.