rsku je poistné drahšie o 70 až 80 %, v Poľsku o 2 %. Uvádza sa to v tlačovej správe Slovenskej poisťovne, a. s., ktorú TASR poskytla hovorkyňa Lucia Bombošová.
V dôsledku podhodnotenej výšky sadzieb poistného dosahovala škodovosť od roku 1999 úroveň 90 až 99 %. Nevytvorili sa tak dostatočné rezervy pre usporiadanie nárokov poškodených, napríklad na valorizácie strát na zárobku po skončení práceneschopnosti, odškodnenie sťažení spoločenského uplatnenia, priznaných súdmi a pod.
Výraznou mierou sa na nepriaznivej situácii v zákonnom poistení podieľajú škody na zdraví, ktoré tvoria asi 30 % z celkových výplat. V tomto druhu odškodnenia bol zaznamenaný prudký nárast výplat, spôsobený najmä zvyšovaním odškodnenia za bolestné a sťaženie spoločenského uplatnenia, súdmi priznávané v sumách od 2 do 18 miliónov Sk. Pre porovnanie, v ČR najvyššie odškodnenie bolestného a sťaženia spoločenského uplatnenia, priznaného súdom, predstavovalo doposiaľ 980 000 Sk.
V zmysle nariadení vlády SR došlo v rokoch 1991 až 1996 k zvýšeniu priemerného zárobku, rozhodného pre výpočet straty na zárobku po skončení práceneschopnosti o 114,5 %, za obdobie 1997 až 1998 o 22,7 % a za rok 1999 o ďalších 7,2 %, čo je celkovo o 144,4 %. Predpokladá sa, že úprava výšky straty na zárobku po skončení práceneschopnosti bude prebiehať aj v nasledujúcich rokoch.
V posledných piatich rokoch bol zaznamenaný prudký nárast výplat náhrad za poškodené motorové vozidlá. Ročná miera inflácie, dosahujúca v priemere 10 %, sa odzrkadľuje v náraste cien náhradných dielov, zvýšení hodinových sadzieb v autoservisoch, zvýšení cien za prenájom náhradných vozidiel a pod. Keďže tvoria 70 % škôd z tohto poistenia, majú významný vplyv na potrebné navyšovanie rezerv na hlásené a nevybavené poistné udalosti.
V zmysle zákona o poisťovníctve slúži 8 % prijatého poistného zo zákonného poistenia zodpovednosti za škodu, spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, na úhradu nákladov, spojených so zaobstarávaním prostriedkov na záchranu ľudských životov a materiálnych hodnôt v cestnej doprave právnickým osobám, podieľajúcim sa na záchrane. Rozdelenie týchto finančných prostriedkov vykonáva Ministerstvo vnútra SR po dohovore s Ministerstvom financií SR. Na rok 2000 predstavovala táto suma 210 miliónov Sk.
V ČR predložila Česká kancelária poistiteľov návrh na úpravu minimálnych sadzieb poistenia zodpovednosti za škodu, spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, pre rok 2001 o 30 %. Hlavným dôvodom sú najmä záväzky voči poškodeným vo výške 2,6 miliardy Kč v dôsledku nedostatočnej výšky rezerv, vytvorených v Českej poisťovni pred transformáciou zákonného poistenia. V súčasnosti ich preto musia vytvoriť v zmysle príslušného zákona členovia Českej kancelárie poistiteľov.