Soul 20. apríla (TASR) - Juhokórejská automobilka Kia preniká na zahraničné trhy s novými luxusnejšími modelmi, jej akcie sa však stále obchodujú, akoby aj naďalej bola výrobcom malých a lacných áut.
Akcie spoločnosti Kia sa v súčasnosti obchodujú o 30 % nižšie ako akcie najväčšieho akcionára v Kii - automobilky Hyundai Motor Co. Investori sa domnievajú, že Kia si zaslúži nový imidž na burze.
"Akcie Kia sú príliš lacné, aby sme to mohli ignorovať," vyjadril sa manažér Lee Ju-an z firmy Daehan Investment Trust Management. Nízku hodnotu jej akcií zapríčinili hlavne obavy z vysokých výdavkov na suroviny potrebné k výrobe jej produktov, prípadné nepokoje v pracovnej oblasti, nízke tarify a slabší imidž jej značky oproti Hyundaiu. Ten v Kii vlastní 37 % akcií.
Kia a Hyundai sa v súčasnosti snažia konkurovať a dosiahnuť úspech japonských rivalov tým, že smerujú svoje výdavky vo veľkej miere do oblasti marketingu a snažia sa výrazne zvýšiť kvalitu svojich vozidiel. Tieto snahy sa v posledných rokoch firmám vyplatili. Výhru vidia spoločnosti aj v novej 1,1-miliardovej (v USD, vyše 36,5 miliardy Sk) investícii na Slovensku, čím chcú zvýšiť svoju nízkorozpočtovú produkčnú základňu v Európe.
Kia s 15 spracovateľskými prevádzkami v 12 krajinách, zamestnáva 30 000 pracovníkov. V marci zaznamenali jej tržby v Európe 76-% nárast. "Už čoskoro sa jej podarí pomocou nových modelov podstatne zvýšiť svoj globálny trhový podiel, a to hlavne v Európe, ale tiež na americkom trhu," hovorí analytik spoločnosti Morgan Stanley. Ku koncu roku 2003 kontrolovala Kia v USA len 1,5-% trhový podiel, v Európe to bolo dokonca len 0,8 %. V oblasti produkcie a exportu vedie Hyundai nad svojou dcérou dvojnásobným objemom, keď v roku 2003 Kia vyprodukovala 920 000 áut oproti 1,98 milióna z produkcie Hyundai. Kia exportovala 550 000 vozidiel, zatiaľ čo Hyundai 1,02 milióna.
Plusom pre Kiu je očakávané zvýšenie ratingu potom, čo jej agentúra Moody's koncom vlaňajška zmenila ratingový výhľad zo stabilného na pozitívny. Investori navyše očakávajú, že Kia vykáže za 1. štvrťrok 10-% nárast čistého zisku na 135 miliónov USD. Naproti tomu existujú negatívne faktory ako vysoké výdavky za oceľ a očakávané rokovania o mzdách, ktoré by sa mali uskutočniť v lete a mohlo by vyvolať nové protesty. Kia, ktorá generuje 60 % svojich tržieb z exportu, môže byť navyše negatívne zasiahnutá posilnením juhokórejskej meny.