Bratislava 21. apríla (TASR) - Kapitálové výdavky, ako aj prostriedky Európskej únie, vrátane spolufinancovania, nevyčerpané v príslušnom roku, bude možné použiť v nasledujúcom roku. Túto možnosť má zaviesť nový zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy, ktorý dnes vláda SR schválila s technickými pripomienkami.
Ako sa uvádza v zákone, podmienkou je, že správca kapitoly do 20. novembra príslušného roka oznámi Ministerstvu financií (MF) SR objem prostriedkov, ktoré predpokladá, že nebudú v danom roku použité. Správca musí tiež výdavky v oznámenej výške trvalo viazať, a to bez možnosti uvoľnenia do konca roka. "Zavádza sa tiež pravidlo, podľa ktorého prostriedky štátneho rozpočtu budú výdavkom toho rozpočtového roka, v ktorom budú skutočne použité," zdôraznilo MF.
Bežné výdavky, ktoré sú poskytnuté ako transfer konečnému užívateľovi a sú poskytnuté v poslednom štvrťroku, bude možné čerpať až do konca 1. štvrťroku nasledujúceho roka. "Navrhované oprávnenie vyplýva z doterajších skúseností pri poskytovaní príspevkov a dotácií k záveru roka, kedy subjekty nie z vlastného zavinenia nestihnú prostriedky použiť do konca roka," pripomína sa v materiáli. Nový zákon obsahuje všeobecnú a ucelenú úpravu nakladania s verejnými prostriedkami, jednotnú a všeobecne platnú definíciu sektora verejnej správy a vymedzenie verejných prostriedkov v súlade s platnými medzinárodnými štandardami, metodikou ESA 95. Znižuje tiež počet rozpočtových kapitol z hľadiska organizačného v nadväznosti na návrh reformy ústredných orgánov štátnej správy. Zavádza aj rozpočtovanie orientované na výsledky a viacročné rozpočtovanie v celej verejnej správe. Nanovo tiež vymedzuje porušenia finančnej disciplíny, pričom za najzávažnejšie sa považuje použitie prostriedkov na iný účel, ako boli určené. Navrhovaný systém sankcionovania je miernejší ako doteraz, pričom neupravuje inštitút úľav. Zákon by mal byť účinný od 1. januára 2005.
Zároveň vláda dnes vypustila z rokovania zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Predkladateľ plánuje zákonom vytvoriť právny rámec pre realizáciu procesu decentralizácie financií od roku 2005. Materiál popisuje postavenie a obsah rozpočtov obcí a VÚC, finančné vzťahy k rozpočtom obcí respektíve VÚC a pravidlá hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami. Vymedzenie príjmovej základne rozpočtov obcí a VÚC reaguje na súbežne pripravovaný návrh zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samosprávy a návrh zákona o miestnych daniach a poplatkoch, pričom dochádza k zmene štruktúry vlastných príjmov rozpočtov obcí a rozpočtov vyšších územných celkov.