BRATISLAVA 23. apríla (SITA) - Od budúceho roka by sa mali zreformovať ostatné ústredné orgány štátnej správy. Jednotný právny základ pre ústredné orgány štátnej správy iné ako ministerstvá a zníženie ich počtu má priniesť najmä fiškálne úspory a tlak na zvýšenie kvality ich činnosti. Návrh reformy ostatných ústredných orgánov štátnej správy z dielne rezortov financií a spravodlivosti by mal znamenať najmä znižovanie sekretariátov, vozových parkov a úspory v spoločných činnostiach ostatných štátnych orgánov. Návrh reformy predložili ministerstvá tento týždeň na medzirezortné pripomienkové konanie.
Od budúceho roka by sa v súvislosti s reformou mal novelizovať tzv. kompetenčný zákon a ďalšie zákony upravujúce postavenie ostatných ústredných orgánov. Novelizácie zákonov majú znížiť výdavky štátneho rozpočtu. Hoci si reforma vyžiada jednorazové výdavky na riešenie nárokov zo štátnozamestnaneckých vzťahov alebo prípadné sťahovanie, súčasne by však mala výrazné znížiť výdavky štátneho rozpočtu od roku 2005 - najmä vzhľadom na personálne úspory.
Ostatné ústredné orgány v súčasnosti nemajú jednotný právny rámec zriaďovania a organizácie. Existujú zjavné rozdiely pri kreácii štatutárnych zástupcov, ich zodpovednosti a pôsobnosti jednotlivých orgánov. Jedenásť ostatných ústredných orgánov štátnej správy spolu s ďalšími šiestimi orgánmi štátnej správy na ústrednej úrovni s celoslovenskou pôsobnosťou tvorí sieť tzv. “neviditeľnej byrokracie”, ktorá obklopuje fungovanie vlády. Vysoký počet orgánov štátnej správy na ústrednej úrovni spôsobuje najmä vyššie náklady na financovanie oddelených činností a na vyšší počet oddelených štruktúr.