SME
Nedeľa, 29. máj, 2022 | Meniny má Vilma

Špeditéri v Česku nemôžu prevážať tovar z colníc

Praha 6. mája (TASR) - Nielen niekoľkodňové oneskorenie v preclení zásielok kvôli nefunkčnému softvéru colníkov, ale aj zrušenie takzvaného národného ...

Praha 6. mája (TASR) - Nielen niekoľkodňové oneskorenie v preclení zásielok kvôli nefunkčnému softvéru colníkov, ale aj zrušenie takzvaného národného tranzitu pridáva adrenalín do žíl zamestnancom deklarantských i špedičných firiem v Česku.

Až v pondelok - teda v prvý pracovný deň po vstupe do Európskej únie - sa mnohí z nich dozvedeli, že nemôžu prekladať tovar z jednej colnice do druhej. 1. mája totiž prestal platiť takzvaný národný tranzit, ktorý to umožňoval. Namiesto neho colníci uznávajú tranzit spoločenstva, ktorý má platnosť na celom území únie. Ten ale firmy nemajú.

SkryťVypnúť reklamu

To teraz prekáža dovozcom, ktorým tak uviazol tovar na niektorom z colných prekladísk, odkiaľ nemôže pokračovať ďalej. A robí to problémy napríklad aj tým, ktorí si dosiaľ dávali tovar odoslať na najbližšiu colnicu, kde si ho nechávali v colnom sklade. Z neho potom tovar podľa potreby po častiach preclievali. Nemuseli tak jednorazovo vyplácať colníkom v plnej výške clo ani DPH a šetrili si voľné peniaze. V colnom sklade má svoj tovar napríklad dovozca kávy firmy Atika alebo dovozca vín Bacchus, ktorý dodáva vína reštauráciám do jedného dňa od objednania.

"Práve dnes prišiel tovar z USA pre nášho zákazníka, ktorý ho chce preposlať do colného skladu do piatka, a my mu nemôžeme vyhovieť," povedala riaditeľka špedičnej firmy, ktorá nechcela byť menovaná, pretože si chce zachovať dobré vzťahy s colníkmi. O tom, že bude zrušený tranzit, na ktorý firma mala platnosť ešte do septembra, sa dozvedela až 30. apríla.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne reagovala aj riaditeľka špedičnej firmy RGW Express Marie Zvěřinová. Vôbec nikto nás neinformoval," uviedla.

"Všetci vedeli, že prestávajú platiť národné predpisy a platí európsky colný kódex," odmietol výčitku pracovník generálneho riaditeľstva ciel, ktorý má tranzitný režim na starosti, ale nechcel byť menovaný, pretože nie je oprávnený hovoriť s tlačou.

Firmy teraz horúčkovito vypracovávajú žiadosti na nové osvedčenia, zháňajú dokumenty a obiehajú banky, aby im poskytli nové záruky na colný dlh, ktoré sú na tranzit nevyhnutné. Lenže napríklad ČSOB potrebuje aspoň 5 dní na vystavenie záruky a generálne riaditeľstvo potrebuje aspoň týždeň na posúdenie žiadostí s množstvom dokumentácie.

"Sme pod tlakom času," posťažovala sa Zvěřinová. Náhradným riešením by mohlo byť preclenie tovaru na základe plnej moci od klienta. To však nevyhovuje napríklad tým dovozcom, ktorí chcú mať tovar v colnom sklade. Podľa Zvěřinovej sú ale klienti väčšinou ochotní počkať.

SkryťVypnúť reklamu

Problémy mnohých českých firiem však môžu využiť ich konkurenti, ktorí patria nadnárodným špedičným spoločnostiam. "My žiadne komplikácie nemáme, pretože naša materská spoločnosť v Rakúsku nám tranzit spoločenstva zapožičala," uviedol riaditeľ firmy Cargo Partner ČR Jiří Jelínek.

Vo výhode sú aj špedičné firmy, ktoré už pred májom pracovali s takzvaným spoločným tranzitom, ktorý sa využíval podobne ako tranzit spoločenstva. Tie totiž Generálne riaditeľstvo ciel ČR na rozdiel od ostatných písomne upozornilo, aby si nezabudli tento tranzit upraviť. "Bolo iba nutné zabezpečiť vyčiarknutie názvu krajín z povolení, ktoré sa od 1. mája stali členmi EÚ," poznamenal marketingový manažér Čechofrachtu Aleš Trnečka.

V stredu sa už na mnohých colniciach v Česku darilo urýchľovať konanie. "Už nám sľúbili, že keď teraz podáme žiadosť, zajtra ráno nám to vyclia," povedal Jelínek z Cargo Partner na ruzynskom letisku. Ešte v apríli sa však podľa neho na ruzynskej colnici vyclieval tovar najneskôr do štyroch hodín.

SkryťVypnúť reklamu

"Už teraz je jasné, že sa nám nepodarí stihnúť dohovorenú loď v Hamburgu," uviedol pracovník z ICS Intercontinental Cargo Services, ktorý nechcel byt menovaný. Náklad pre túto loď je totiž stále v Prahe, kde firma už od pondelka čaká na jeho preclenie. Ďalšia loď ale z Hamburgu vypláva až za týždeň. "Exportérovi penále nehrozí, ale peniaze za tovar dostane o týždeň neskôr," dodal zdroj z ICS Intercontinental.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 5. 2022)
USD 1.072
AUD 1.500
CZK 24.700
JPY 136.050
CAD 1.366
GBP 0.849
HUF 392.830
PLN 4.586
CHF 1.026
SEK 10.529

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 872
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 881
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 476
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 647
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 013
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 847
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 584
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 10 952
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 700
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 671
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 179
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 802
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 654
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 654
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 561
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Celkovo štát v tomto roku prispeje na dôchodky o takmer 2,3 miliardy eur viac než vlani.


TASR 13 h
Diaľničný mýtny systém zastrešuje firma, ktorú vlastnila skupina J&T

CzechToll predložil najnižšiu cenovú ponuku.


SITA 14 h
Hraničnú preberaciu stanicu prepojovacieho plynovodu Poľsko – Slovensko nad obcou Výrava si prezrel predseda vlády Eduard Heger.

Heger: Posilní energetickú bezpečnosť.


27. máj
Čerpacia stanica Mol v maďarskej Rajke

Boli sme sa pozrieť v Maďarsku, kde zaviedli dve ceny a kontroly značiek na autách.


27. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 10 952
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 700
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 671
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 179
  5. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 802
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 654
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 654
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 561
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  7. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
SkryťZatvoriť reklamu