Praha 27. decembra (TASR) - Niektoré obchodné reťazce v Česku predávajú tovar so zlou sadzbou dane z pridanej hodnoty (DPH). Zistila to poradenská spoločnosť Deloitte, podľa ktorej sa omyly vyskytovali "najmä v čase predvianočnej nákupnej horúčky".
Obchody sa tým podľa Deloitte vystavujú riziku vymerania nedoplatkov a pokút od finančných úradov. Chybná daň má tiež dopad na cenu, akú platí zákazník. Rozdiel je veľký, buď 5 alebo 19 %.
Obchodné reťazce uvádzajú, že sadzby DPH stanovujú správne. Prípadné chyby pripúšťajú iba v prípade ojedinelého zlyhania. "Zadávanie sadzby DPH je monitorované naším informačným systémom. Teoreticky je možná ľudská chyba, ale tú by mal odhaliť náš interný audit," uviedol hovorca Delvity Petr Uchytil.
Experti Deloitte však vo svojej správe uvádzajú, že v nemenovanom veľkom reťazci nakúpili na skúšku 10 produktov, u ktorých sa často vyskytujú chyby. V 4 prípadoch bola daň účtovaná nesprávne.