Bratislava 4. januára (TASR) - Od januára tohto roka prevzala Sociálna poisťovňa (SP) vyplácanie nemocenských dávok od všetkých zamestnávateľov a stala sa tak ich jediným platiteľom.
"Kontakt, ktorý bol doteraz vo vzťahu k mzdovej učtárni zamestnávateľa, či už v súvislosti s materským alebo ošetrovaním člena rodiny, sa stáva minulosťou a občania už budú komunikovať len s pobočkou SP," konkretizuje zmeny člen Rady riaditeľov SP Igor Lipták. Miestna príslušnosť pobočky, ako doplnil, bude pritom podľa miesta, kde zamestnávateľ vedie evidenciu miezd.
V prípade pracovnej neschopnosti sa nový systém prejaví tým, že po uplynutí prvých desiatich dní, ktoré hradí zamestnávateľ, bude musieť zamestnanec oznámiť trvanie choroby pobočke poisťovne. "Len pobočka môže posúdiť nárok na dávku a bude ju vyplácať. Poistenec má do troch dní oznámiť, že mu trvá PN aj po uplynutí 10 dní a buď zamestnávateľ alebo samotný poistenec na pobočku predloží aj zamestnávateľom vyplnenú druhú časť potvrdenia o dočasnej PN," dopĺňa Lipták. Zásadnou zmenou v tejto súvislosti je aj to, že výplatný termín nemocenského si určí pobočka a ten sa tak už nemusí zhodovať s výplatným termínom u zamestnávateľa. "Zamestnanec nedostane dávku v deň, kedy dostane aj mzdu, tie termíny budú rozdielne," upozorňuje.
Medzi nemocenské dávky, ktoré sa poskytujú z tohto druhu poistenia, patrí okrem nemocenského ešte ošetrovné, materské a vyrovnávacia dávka. Nárok na ne si musia poistenci podľa Liptáka takisto uplatňovať na príslušnej pobočke SP, ktorá o ňom rozhodne.