Praha/Bratislava 18. februára (TASR) - Obchodný reťazec Delvita po 7 rokoch končí svoju činnosť na Slovensku. Podľa vo štvrtok podpísanej zmluvy Delvitu za 7,7 milióna EUR, čo je v prepočte 231 miliónov Kč, kúpila nemecká konkurenčná skupina Rewe, prevádzkujúca obchody Billa a Penny Market.
Manažér komunikácie spoločnosti Delvita Petr Uchytil TASR uviedol, že "transakciu musí ešte posúdiť Protimonopolný úrad SR". Rozhodnutie úradu by malo byť známe do 3 až 6 mesiacov a pravdepodobne v septembri bude reťazec Delvita na Slovensku už v plnej miere zastrešovať obchodná značka Billa.
V silnom konkurenčnom prostredí na území Slovenska operuje 11 supermarketov Delvita s 570 pracovníkmi. Dôvodom predaja supermarketov skupine Rewe bola "malá sieť predajní a ich logisticky značná rozptýlenosť a neefektívnosť. To z hľadiska stratégie rozvoja už nevytvára priestor pre ďalšie investičné príležitosti belgického majiteľa Delhaize Group," vysvetlil Uchytil. Pod novú transakciu sa sčasti podpísali aj slabšie obchodné výkony supermarketov, ktoré vykazovali v roku 2003 i 2004 mierne stratové výsledky. Nedá sa vylúčiť ani vplyv ekonomických podmienok, teda kúpyschopnosti Slovákov a tlak silnejších konkurenčných reťazcov. Ciele v roku 1998 stanovené na štartovacej pozícii Delvity v SR sa z hľadiska dosahovaného podielu na výnosoch skupiny i rýchlosti napredovania reťazca rozchádzali so skutočnosťou. "Delvita odchádza zo Slovenska a sústredí sa na výnosnejšie zhodnotenie investícií predovšetkým na kľúčovom trhu v ČR." Nemá už význam investovať prostriedky na Slovensku, keď ich efekt je ďaleko vyšší v ČR, USA či Belgicku, dodal Uchytil.
Na margo pracovníkov spresnil, že "jednou z podmienok zmluvy medzi Delvitou a Billou je, že zamestnancom 11 supermarketov ponúknu prácu v prevádzkach Billa na Slovensku. Platné pracovné zmluvy Delvita postúpi Bille". Z počtu 570 osôb je otvorená otázka ďalšieho pracovného zaradenia 38 pracovníkov centrály. Z nich niektorí nájdu uplatnenie v prevádzkach Delvita ČR a niekoľkých možno prepustia.
Spoločnosť Delvita už v roku 2004 predala 3 predajne na Slovensku. V rámci obchodných firiem, ktoré podnikajú na slovenskom trhu, Delvita v posledných rokoch figurovala podľa ročných tržieb (2 mld. Sk) na konci prvej dvadsiatky, lídrom trhu je Tesco Stores.
Materskou spoločnosťou obchodného reťazca Delvita je nadnárodná firma Delhaize Group v Bruseli. História siete pobočiek sa začala písať v roku 1867, keď Jules Delhaize s rodinnými príslušníkmi začal realizovať myšlienku vytvorenia siete pobočiek, ktoré by ponúkali tovary z centrálneho skladu za nízke ceny.