Ako uviedol riaditeľ CÚ Štefan Olekšák, od začiatku roka dosiahli odvody cla, daní a iné príjmy výšku 424,5 milióna korún. Z celoročných úloh to predstavuje 21,23-% podiel. Na porovnanie, vlani odviedli do štátneho rozpočtu 2,276 miliardy korún.
Pokles cestujúcich zo Slovenska do Poľskej republiky v ostatných mesiacoch vysvetlil riaditeľ Š. Olekšák zhoršením kurzu koruny voči zlotému. S príchodom teplejšieho počasia však narastá počet kamiónov smerujúcich do Poľska cez hraničný priechod Tatranská Javorina. Trasa vedie územím Tatranského národného parku a nespokojní s nárastom vozidiel sú najmä obyvatelia Ždiaru. Obidve strany, teda slovenská i poľská deklarujú snahu zmeniť trasu aspoň pre ťažké kamióny, aby nezaťažovali chránené územie národného parku.
Za rozptyl nákladnej dopravy sa vyslovil aj prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov (AZZZ) Michal Ľach, ktorý zdôraznil, že 10- či 12-hodinové čakanie na hraniciach je pre dopravcov neúnosné. Navyše je v rozpore s normami Európskej únie. Vyzdvihol spoluprácu s Colným úradom v Poprade, ktorý už v apríli 1993 vytvoril pobočku v priestoroch Chemosvitu. V súčasnosti tam pracuje 17 ľudí a slúžia i ďalším exportérom zo západnej časti Popradského okresu, čím sa zrýchľujú tovarové toky.
Colný úrad v Poprade má na starosti cestné hraničné priechody s Poľskou republikou v Tatranskej Javorine, Podspádoch, Lysej nad Dunajcom, Mníšku nad Popradom a Lesnici a železničný priechod v Plavči. Do kompetencie popradských colníkov patrí aj letisko Poprad-Tatry. V uplynulom roku zaznamenali na týchto hraničných priechodoch najviac cestujúcich počas letných mesiacov. Napríklad v júli v oboch smeroch, teda na vstupe i výstupe vybavili 1,25 milióna cestujúcich a v auguste takmer 1,58 milióna ľudí.
* sv zll