SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Štátne IC vlaky sa od januára zastavia

Zastavenie štátnych IC vlakov štvrtok prvýkrát pripustil minister dopravy Ján Počiatek.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Štát ustupuje súkromnému dopravcovi na hlavnej železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami. Od januára zastavuje štátne IC vlaky na top železničnej trati. Presný termín je stanovený na 18. január 2016.

V piatok o tom rozhodol manažment Železničnej spoločnosti Slovensko. Dôvodom je situácia na trhu komerčnej železničnej dopravy.

Štátny dopravca argumentuje tým, že nedokáže naplniť očakávania akcionára, teda ministerstva dopravy pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú. Tie pritom v roku 2015 majú skončiť v strate približne 1,2 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Vo štvrtok pripustili koniec 

„Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel," povedal generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor.

Zastavenie štátnych IC vlakov vo štvrtok prvýkrát pripustil minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Šéf rezortu dopravy v parlamente skonštatoval, že je veľmi vysoko pravdepodobné, že z tejto pozície štát ustúpi a vytvorí tak väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu.

Rozhodnutie manažmentu štátnej firmy vidí pozitívne aj rezort dopravy. Ako povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa manažment firmy má povinnosť správať sa hospodárne, preto každé rozhodnutie, ktoré vedie k lepšiemu hospodárskemu výsledku ministerstvo víta. 

SkryťVypnúť reklamu

"Dôležité pre nás je, že občania nestratia kvalitu cestovania, keďže súkromný dopravca už dal prísľub, že voľné kapacity na trhu luxusných vlakov vie plne nahradiť," doplnil Kóňa.

Tento krok prichádza po tom, čo sa majiteľ žltých expresov Radim Jančura vyhrážal odchodom zo železničnej linky medzi Bratislavou a Košicami. Ako jeden z dôvodov svojho ohláseného odchodu z tejto vlakovej trasy uviedol aj konkurenciu v podobe stratových štátnych IC vlakov, ktoré môže štát dlhodobo dotovať. 

"Domnievame sa, že toto nebolo rozhodnutím manažmentu Železničnej spoločnosti, ale politickým rozhodnutím ministra dopravy, ku ktorému ho dohnal RegioJet svojim správne načasovaným tlakom," povedal generálny riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. 

SkryťVypnúť reklamu

RegioJet viac vlakov zatiaľ neplánuje

Štátne IC vlaky jazdili od mája 1993, z toho od roku 2012 na komerčné riziko. Vtedy sa štát so štátnym dopravcom rozhodol, že ich nebude dotovať. Na čele Železničnej spoločnosti Slovensko bol Pavel Kravec.

"Vyňatie IC vlakov z dotácie štátom bola príprava na príchod RegioJetu, ktorý, ako sme predpokladali, začne prevádzku na trati Bratislava - Košice v komerčnom režime, čo sa aj potvrdilo," zdôvodnil vtedajšie rozhodnutie Kravec. 

Štátny dopravca chcel podľa Kraveca zistiť, aké hospodárenie budú mať štátne IC vlaky bez štátnej dotácie a či vedia hospodáriť bez straty. 

Štát na otázku, či neuvažoval o návrate dotácií pre IC vlaky, neodpovedal. 

RegioJet toto rozhodnutie považuje za jediné správne riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

"Pripravujeme na prevádzku až 13 vozňových súprav na trase Bratislava - Košice tak, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali všetky komerčné vlaky oboch dopravcov dokopy," reagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Súkromné žlté expresy Radima Jančuru sľubovali, že od nového cestovného poriadku budú chodiť každé tri hodiny. V praxi by to znamenalo, že na linke medzi Bratislavou a Košicami by tam a späť chodilo 12 vlakov, z toho 10 cez deň. 

K tomuto kroku však RegioJet zatiaľ neplánuje pristúpiť. Skonštatoval len, že bude nasadzovať súpravy s kapacitou viac ako 700 sediacich cestujúcich v jednom vlaku. 

"Aktuálne nepracujeme na úpravách cien. Naopak, robíme všetko preto, aby sme sa zodpovedne pripravili pre nasadenie súprav s viac než dvojnásobnou kapacitou a realizovali také obchodno-marketingové aktivity, ktoré povedú k dlhodobému rozvoju a ekonomicko-obchodnej úspešnosti našich vlakov," dodal Ondrůj.

SkryťVypnúť reklamu

Iný charakter pre štátneho dopravcu?

Rozhodnutie štátneho dopravcu a ministerstva dopravy ocenila Desana Mertinková zo Železničnej revue. Podľa nej má minister Ján Počiatek veľkú odvahu. 

Kravec hovorí, že k nečakanému víťazstvu RegioJetu prispela aj predvolebná atmosféra. Predpokladá, že súkromný dopravca zvýši nielen počet vlakov a dĺžku súprav, ale aj ceny.

Cenký dodáva, že na tomto rozhodnutí v konečnom dôsledku na tom stratí cestujúci. Je podľa neho zlé, že sa vytratí konkurencia z IC vlakov.

Upozorňuje zároveň, že dnes nie je jasné, či má RegioJet dostatok kapacít na navýšenie spojov. Reálne tak podľa Cenkého bude, že počas víkendovej špičky a sviatkov Železničná spoločnosť Slovensko bude musieť zavádzať vlaky navyše a vykryť tak prípadný nedostatok kapacít RegioJetu. 

SkryťVypnúť reklamu

"Zároveň sa tým otvorí otázka ďalšej liberalizácie a potreby transformácie štátnej spoločnosti, ktorá začína dostávať iný charakter," dodal Kravec.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 6. 2022)
USD 1.052
AUD 1.526
CZK 24.739
JPY 143.530
CAD 1.351
GBP 0.865
HUF 394.280
PLN 4.687
CHF 1.001
SEK 10.685

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  5. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  1. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  2. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  3. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  4. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  5. Ďalší ekologický krok BILLA
  6. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  7. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  8. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 082
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 643
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 052
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 374
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 775
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 552
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 166
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 026

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 124
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 572
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 171
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 323
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 045
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 682
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 230
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 191
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ivan Kmotrík

Ako sa aj cez známosti rodilo jeho podnikateľské impérium.


19. jún
Predmetom predaja sú pozemky pred hotelom Kempinski.

Pozemky majú hodnotu niekoľko miliónov eur.


12 h
Ilustračné foto.

Nový národný mýtny systém už v réžii štátu nestihnú zaviesť od začiatku budúceho roka.


SITA 13 h
Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

Zuckerberg prelietal v tryskáči 1,6 milióna a emisie prudko rastú.


28. jún

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 124
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 572
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 171
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 323
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 045
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 682
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 230
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 191
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu