Bratislava 8. decembra (TASR) - Výsledkom dôkladnej analýzy štyroch cenových ponúk, ktoré predložili uchádzači o výstavbu obchvatu Bratislavy, nemusí byť nevyhnutne prijatie tej s najnižšou cenou. Uviedol to dnes poslanec Národnej rady (NR) SR za Most-Híd Árpád Érsek.
"V tomto prípade určite nemusí platiť, že ponuka s najvýhodnejšou cenou musí byť aj najlepšou ponukou pre štát," konštatoval. Projekt na výstavbu obchvatu by malo podľa jeho slov získať to konzorcium, ktoré vo svojom pláne realizácie najlepšie zohľadňuje všetky špecifiká a nároky, ktoré si budovanie ciest vyžaduje. "Určujúcimi faktormi pri posudzovaní ponúk by mali byť čas výstavby a jej konečná cena," dodal Érsek.
Reagoval tak na pondelňajšie (7. 12.) otváranie cenových ponúk na výstavbu obchvatu Bratislavy, ktoré prebehlo na pôde rezortu dopravy. Najnižšiu cenu za projekt ponúka združenie firiem vedené spoločnosťou Cintra, ktoré by vedelo obchvat postaviť pri ročnej splátke štátu počas tridsaťročnej prevádzky cesty vo výške 56,72 milióna eur a vybudovalo by obchvat za 4,25 roka.
V poradí druhú najnižšiu cenu predložilo v súťaži konzorcium firiem vedené spoločnosťou Vinci, ktoré by obchvat postavilo pri požadovanej ročnej splátke vo výške 69,01 milióna eur a obchvat by stavalo 3,5 roka. Tretiu najlacnejšiu ponuku dalo združenie firiem pod vedením spoločnosti Hochtief, ktoré by požadovalo od štátu ročnú splátku vo výške 76,78 milióna eur a dĺžku výstavby stanovilo na 4 roky. Konzorcium vedené firmou Strabag navrhlo v súťaži ročnú splátku na úrovni 91,04 milióna eur a cestu by stavalo 4,75 roka.
Ročná splátka sa mala pritom podľa odhadu štúdie realizovateľnosti pohybovať v rozmedzí od 135 miliónov eur až po 151 miliónov eur. Podľa Érseka sa tak potvrdilo to, čo konštatoval už dávnejšie. A teda, že predpokladané náklady vyčíslené štátnou expertízou iba zriedka kopírujú reálnu konečnú cenu. "Tú dokážu najlepšie vygenerovať až konkrétni uchádzači o koncesiu, ktorí v súťaži vychádzajú z vlastných prepočtov," pripomenul.
Érsekov kolega z opozície, poslanec za KDH Pavol Zajac doplnil, že zverejnené cenové ponuky na obchvat Bratislavy potvrdzujú, že stavať sa dá aj lacnejšie ako za prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD). Vtedy boli podľa jeho slov podpísané predražené PPP projekty (projekty verejno-súkromného partnerstva).
Pripomenul však, že aktuálna súťaž prebiehala formou súťažného dialógu, takže verejnosť nepozná navrhované technické riešenia ani ostatné detaily, ktoré budú mať v budúcnosti vplyv na výšku finančných splátok štátu budúcemu koncesionárovi.
"Dúfam, že vo zverejnených ponukách ročných splátok sú zahrnuté všetky náklady potrebné na výstavbu a prevádzku obchvatu," dodal Zajac. Mal tým na mysli projekčné a investičné, aj prevádzkové náklady, náklady na bežnú a ťažkú údržbu, a tiež aj financovanie celého projektu vrátane úrokov.