PEKING. Predaj áut v Číne v novembri vzrástol, a to najviac v tomto roku. Dôvodom je stúpajúci dopyt po modeloch domácich automobiliek, najmä po lacnejších športovo-úžitkových vozidlách (SUV), vďaka čomu získavajú čínske automobilky čoraz väčší podiel na domácom trhu. Informovala o tom agentúra AP.
Z údajov čínskeho združenia výrobcov automobilov (CAAM) vyplýva, že predaj áut, SUV a dodávok v krajine v novembri 2015 vzrástol o 23,7 % na 2,2 milióna vozidiel. To je oveľa strmší nárast ako vo februári, keď sa ich predaj zvýšil o 13,3 %.
Letná vlna otrasov
A celkový odbyt motorových vozidiel, vrátane nákladných áut a autobusov v Číne, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete, v novembri stúpol o 20 % na 2,5 milióna kusov.
Predaj áut v Číne v letných mesiacoch jún až august nečakane klesol, čo vyvolalo vlnu otrasov v automobilovom priemysle. Ale v septembri odbyt áut znova ožil potom, ako vláda v Pekingu znížila daň z predaja pre autá s menšími motormi.
V novembrových výsledkoch sa výraznou mierou odrazil strmý nárast dopytu po SUV modeloch, a to až o 72 %, pričom najväčší záujem bol o SUV vozidlá z produkcie domácich závodov, ktorých predaj stúpol o 88,1 % na 395.000 kusov.
Rast predaja áut vyrábaných v Číne dosiahol v novembri 26,9 % a prekročil tak tempo rastu predaja dovážaných značiek. Podiel čínskych výrobcov na domácom trhu sa tak zvýšil o 1,1 percentuálneho bodu na 41,9 %.
Boj so smogom
Napriek týmto výsledkom sa však čínsky trh s autami ochladzuje v porovnaní s rokom 2009, keď tempo rastu predaja kulminovalo na úrovni 45 %. A tohoročný vývoj na čínskom trhu prinútil viaceré automobilky, aby zredukovali svoje odhady. Jedným z dôvodov spomaľovania predaja sú opatrenia, ktoré zaviedli veľké mestá ako Peking, Šanghaj a ďalšie v rámci boja so smogom.
Peking napríklad tento týždeň nariadil, aby polovica áut nevyšla na cesty, keďže znečistenie v meste už dosiahlo kritickú úroveň.
Americký koncern General Motors oznámil, že dopyt po autách, ktoré vyrába v spolupráci s čínskymi partnermi, sa v novembri zvýšil o 14 % na 346.671 vozidiel, pričom predaj SUV modelov sa strojnásobil.
Ford predal v novembri 106.283 áut na čínskom trhu, o 9 % viac ako vlani.
Dopyt po autách japonskej automobilky Nissan v sledovanom období vzrástol o 21,9 % na 122.700 kusov a predaj modelov Toyota Motor sa zdvojnásobil na 104.800 vozidiel.
Nemecký výrobca luxusných áut BMW zaznamenal v novembri nárast predaja modelov BMW a MINI v Číne o 32 % na 41.090 kusov.