BRATISLAVA. Našli ste pod stromčekom sveter, ktorý už doma máte. Alebo vám nesedí veľkosť? Po Vianociach možno nevhodný darček vrátiť. Niektorí obchodníci ho vymenia za iný tovar, iní vracajú peniaze. Treba však dodržať niekoľko pravidiel.
1.Obchody nemusia vziať tovar späť
V niektorých klasických kamenných obchodoch môže byť vracanie darčekov trochu komplikované. Zákon im totiž neprikazuje, aby kúpený tovar vzali späť bez udania dôvodu. To, že niektorí predajcovia poskytujú zákazníkom vrátenie peňazí či výmenu za iný tovar, je skôr prejavom ich dobrej vôle.
„Väčšina obchodníkov tovar berie späť,“ hovorí analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.S nechceným darčekom by ste sa mali vybrať do obchodu čím skôr. Na vrátenie alebo výmenu môže obchod stanoviť týždeň či dva, ale väčšinou vezmú darčeky späť ešte aj v prvý januárový týždeň.
Predajca si obdobie, počas ktorého je možné darček vrátiť, stanovuje sám. „Záleží to na vnútorných smerniciach spoločnosti. Obchodníci si lehotou na vrátenie tovaru konkurujú, pretože súvisí s obľúbenosťou ich obchodov u zákazníkov,“ tvrdí Drahovský.
Do obchodu s obuvou Baťa je možné vrátiť tovar do 30 dní od udania dôvodu , a to poštou alebo priamo v predajni. „Záleží nám na tom, aby ste nosili tú správnu veľkosť a tvar obuvi,“ vysvetľuje spoločnosť rozhodnutie na svojej internetovej stránke.U Baťu možno tovar vymeniť za iný, ale obchodný reťazec sa nebráni ani vráteniu peňazí.
Podľa Drahovského však väčšina spoločností uprednostňuje výmenu tovaru. „A to v podobnej cene alebo tak, že si človek ešte doplatí,“ hovorí.
2.Pozor na podmienky
Keďže vrátenie tovaru bez uvedenia dôvodu neupravuje zákon, môže si predajca stanoviť rôzne podmienky. Väčšinou obchodníci žiadajú, aby bol v originálnom obale, s pôvodnými štítkami či visačkami. Samozrejmosťou je pokladničný blok.