SME

Cargo predčilo očakávania, jeho strata sa vyšplhá na šesť miliónov

Zamestnanci sa nemusia báť, firma neplánuje prepúšťanie. Priemerná mzda sa tu hýbe okolo 900 eur.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) predpokladá v tomto roku stratu vo výške 5,8 mil. eur.

"Vzhľadom na doterajší vývoj spoločnosť očakáva výrazne lepší výsledok ako bol plán. Výsledok ešte bude ovplyvnený výkonmi za mesiac december, ako aj uzávierkovými operáciami," informoval hovorca štátneho nákladného vlakového dopravcu Martin Halanda. Spoločnosť v roku 2014 vykázala stratu v objeme 5,5 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ušetrili na prevádzkových nákladoch

Hospodárenie ZSSK Cargo sa v tomto roku podľa firmy vyvíjalo priaznivo. Za jedenásť mesiacov roka dosiahla zisk 3,1 mil. eur. Dosiahnutý hospodársky výsledok je lepší voči plánu.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavný vplyv na dosiahnutie priaznivého výsledku mali nižšie prevádzkové náklady - nižšie platené nájomné z dôvodu časového posunu transakcie predaja a spätného prenájmu vozňov v dcérskej spoločnosti Cargo Wagon, a. s.

"Vyššie úspory nákladov voči plánu boli aj v nákladoch na trakčnú elektrickú energiu, naftu a opravy, čo súviselo predovšetkým s pozitívnym vývojom jednotkových cien, ale aj poklesom prepravy. Prevádzkové výnosy sa nevyvíjali priaznivo, voči plánu sú nižšie o 5,2 mil. eur (o 2 %)," uviedol Halanda.

Výpadky tržieb z prepravy boli aspoň čiastočne kryté jednorazovými tržbami z predaja majetku a vyššími tržbami z opravárenstva.

Prepravili menej ton

ZSSK Cargo prepravila za jedenásť mesiacov roka 32,18 mil. ton tovarov. Medziročne je to o 728 tis. ton, resp. o 2,2 % menej, oproti plánu to znamená pokles o 1,59 mil. ton, alebo o 4,7 %.

SkryťVypnúť reklamu

Priemerná prepravná vzdialenosť sa zvýšila na 196,9 kilometra, v rovnakom období vlaňajška to bolo 191,5 km a plán počítal so 192,6 km.

"Najvýznamnejšie nárasty oproti plánu eviduje spoločnosť v prepravách stavebnín a chémie. Výrazné poklesy zaznamenáva ZSSK Cargo v komoditách železná ruda, uhlie, kovy, drevo a v intermodálnej preprave," priblížil Halanda.

V polovici decembra bolo podľa neho veľmi ťažké odhadnúť celkový objem prepravy za rok 2015. Až nasledujúce obdobie ukáže, či sa naplnia predpoklady o výraznom znížení dovozu vstupných surovín pre oceliarne.

Plán na budúci rok je otázny

Podnikateľský plán spoločnosti pre rok 2016 je momentálne v schvaľovacom konaní v orgánoch spoločnosti.

"Kým nebude schválený akcionárom, nebudeme k nemu poskytovať bližšie informácie. Hlavným očakávaním spoločnosti je pokračovať v nastúpenom trende stabilizácie firmy, v efektívnejšom nastavovaní procesov a v snahe udržania prepravných výkonov a získania opätovne vybraných prepráv," dodal Halanda.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe prehľadu hospodárenia podnikov štátnej správy by mala ZSSK Cargo v budúcom roku plánovať stratu 4,3 mil. eur.

Zamestnanci sa nemusia báť

ZSSK Cargo má 6 030 zamestnancov, do konca roka ani v budúcom neplánuje prepúšťanie.

Odchádzajúcich zamestnancov postupne nahrádza, v budúcom roku by mal ich stav dosiahnuť zhruba šesťtisíc. Bude to závisieť od zabezpečovania výkonov.

Priemerná mzda zamestnancov firmy je 890 eur a od začiatku roka sa zvýšila o necelé 2 %. V budúcom roku by sa na základe kolektívnej zmluvy mala zvýšiť o ďalšie 2 %.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc.

Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 106
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 15 370
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 990
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 585
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 484
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 989
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 401
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 663
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 665
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 468
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 369
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 717
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 663
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 665
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 468
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 369
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 717
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu