CHICAGO/ WOLFSBURG. Správa agentúry Reuters, že Volkswagen môže dostať v Spojených štátoch pokutu za zmanipulovaný softvér v autách s dieselovým motorom až takmer 90 miliárd dolárov (83,75 miliardy eur), vyvolala okamžitú reakciu nemeckého manager magazinu online určeného špičkovým kapitánom priemyslu krajiny.
Teoretická možnosť
Magazín pripomína, že základný závod VW a dcéry koncernu Porsche a Audi predali od roku 2009 do konca septembra 2015 spolu takmer 600-tisíc vozidiel s ilegálnym softvérom. Softvér je ilegálny preto, lebo o ňom nepodali americkým úradom nijaké informácie.
V 31-stránkovej žalobe amerického ministerstva spravodlivosti súdu v Chicagu sa uvádza, že za každé takéto predané auto môžu dostať výrobcovia pokutu 32.500 a 37.500 USD.
Výsledná suma by sa mala vynásobiť číslom štyri, lebo automobilky porušili americký zákon o ochrane čistoty ovzdušia (Clean Air Act) v štyroch prípadoch.
Mimoriadne vysoký postih sa pokladá len za teoretickú možnosť. V podobných technických prípadoch z automobilového priemyslu, keď došlo aj k strate ľudských životov, bol konečný verdikt sudcov podstatne miernejší, než teoretická výška postihu vinníkov.
Prípad BP Deepwater Horizon
Prípad ropnej plošiny BP Deepwater Horizon v roku 2010 v Mexickom zálive by mal byť pre VW výstrahou. V plameňoch zahynulo 11 robotníkov a ropa, ktorá sa valila spod morského dna niekoľko mesiacov, zamorila rozsiahlu časť juhovýchodného pobrežia Spojených štátov.
BP prijal dvanásť obvinení žaloby, za čo dostal pokutu 4 miliardy USD. Vlani sa jeho spor skončil prijatím dohody s početnými poškodenými subjektmi, ktorým zaplatí odškodné takmer 19 miliárd USD a ony potom stiahli svoje žaloby.
Volkswagen sťahuje so sebou dole BMW aj Daimler, dokopy stratili 40 miliárd eur ČítajteŽaloba v nevhodný čas
Žaloba v Spojených štátoch prišla teraz Volkswagenu vo veľmi nevhodnom čase. Na budúci týždeň začne v Detroite medzinárodná výstava automobilov. Spojené štáty majú po Číne najväčší trh s osobnými vozidlami na svete.
Veľtrh sa pokladá za meradlo hodnôt pre tento sektor svetového priemyslu a úspech nemeckých výrobcov v USA má ďalekosiahly význam.
Šéf značky VW Herbert Diess má v pláne budúci utorok vystúpiť na digitálnom veľtrhu CES, v ktorom chce znovu získať dôveru americkej verejnosti voči vozidlám koncernu VW.
Nič dobré pre VW, Audi a Porsche neveští ani vyjadrenie námestníka americkej ministerky spravodlivosti Johna Crudena, že USA použijú proti Volkswagenu všetky primerané prostriedky, aby ho prinútili rešpektovať všetky zákony národa, ktoré má na ochranu čistoty ovzdušia.
Súdny proces proti VW sa uskutoční najprv v štáte Michigan, kde ho zažalovala vláda a proces, v ktorom žalujú koncern a jeho dcéry združení poškodení majitelia jeho vozidiel s dieselovým motorom, sa bude konať v Kalifornii.
Podľa žaloby sa má na lavicu obžalovaných posadiť nielen predstaviteľ VW, ale aj zástupcovia jeho dcér Audi a Porsche.
Americké ministerstvo spravodlivosti na svojej stránke uvádza, že VW porušil zákon o ochrane čistoty ovzdušia predovšetkým tým, že autá predával v rozpore s technickými údajmi, ktoré uviedol v dokumentoch o povolení ich predaja v krajine.
Volkswagen sa priznal k podvodu s emisiami v Spojených štátoch ČítajteEmisný škandál
Diskusia o zvolávaní áut do servisov a odstraňovaní nedostatkov nevedie k nijakým výsledkom. Takmer 600-tisíc áut s dieselovým motorom malo "rušiace zariadenie". Montovali sa do áut od roku 2009.
Celkovo sa s ním predalo odvtedy 499-tisíc vozidiel s motorom 2.0 TDI a asi 85-tisíc s motorom 3.0 TDI. Autá s motorom 2.0 TDI prekračovali limit škodlivín vo výfukových plynoch až 40-násobne. Autá s motorom 3.0 TDI boli nad normou deväťnásobne.
Ministerstvo tvrdí, že tým dochádzalo k ohrozeniu zdravia obyvateľov a spotrebitelia boli podvedení.