SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián

Rýchliky do Bystrice sa zmenia. Päť vecí, ktoré sa tento rok udejú na železnici

Obrovský tender na modernizáciu koľají, možné zvyšovanie cien v IC vlakoch RegioJetu i zmeny v rýchlikoch medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Vybrali sme top udalosti, ktoré sa v roku 2016 udejú na železnici.

Rýchliky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou čakajú tento rok zmeny. Dopravcovia medzi sebou vôbec prvýkrát súťažia, kto na túto trasu získa dotácie od ministerstva dopravy. (Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Rok 2015 bol na slovenskej železnici revolučný. Išlo o prvý rok s vlakmi zadarmo pre časť obyvateľov, čo zaviedla vláda Roberta Fica ešte v novembri 2014.

Ale tiež išlo o rok, kedy sa vyostril súboj o InterCity vlaky medzi súkromným prepravcom RegioJet a štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK).

Ministerstvo dopravy navyše spustilo súťaž o vôbec prvú veľkú dotovanú linku – medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Práve ukončenie tohto tendra bude top udalosťou slovenskej železnice tento rok. Pozrite si, čo všetko čaká cestujúcich v roku 2016.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Súťaž o dotácie na linku do Bystrice

Konkrétni uchádzači by mali byť známi v priebehu niekoľkých týždňov.

Momentálne spájajú Bratislavu s Banskou Bystricou vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko. Podnik za to dostáva dotácie od ministerstva dopravy, keďže ide o dopravu vo verejnom záujme.

Tento rok by sa dopravca na tejto trasa mohol vymeniť. Ministerstvo totiž ešte vlani vypísalo o ňu súťaž, priniesť môže úsporu v znížení dotácií a zvýšenie kvality cestovania. Víťaz súťaže by mal byť známy práve tento rok.

Podľa bývalého generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko Pavla Kraveca je uzatvorenie súťaže top udalosť tohto roka na slovenskej železnici. Ide totiž podľa neho o prvú skutočnú súťaž o dotovanú trať. V roku 2011 síce český RegioJet získal dotovanú lokálnu trať medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom, no nezískal ju cez súťaž.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Naproti tomu v súťaži o linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sa očakáva ostrá konkurencia. „Zúčastnia sa jej silní hráči a výsledok je nateraz veľmi otvorený a neodhadnuteľný. Jasnejšie snáď bude po prvom takzvanom kvalifikačnom kole,“ vraví Kravec.

Konkrétni uchádzači by mali byť známi v priebehu niekoľkých týždňov. Vtedy totiž ministerstvo dopravy uzatvára ponuky do predkvalifikačného kola.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sídla Commerzbank a Deutsche Bank vo Frankfurte.

Banky v eurozóne sú odolné, tvrdí šéfka ECB.


TASR a 1 ďalší 14 h
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Okrem rakúskej banky tam stále pôsobí aj talianska UniCredit.


TASR 15 h
Juraj Karpiš.

Ekonóm hovorí o Silicon Valley Bank a Credit Suisse.


a 1 ďalší 23. mar
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Banková skupina zvažuje odchod z Ruska už rok.


ČTK 23. mar
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu