BRATISLAVA. Rok 2015 bol na slovenskej železnici revolučný. Išlo o prvý rok s vlakmi zadarmo pre časť obyvateľov, čo zaviedla vláda Roberta Fica ešte v novembri 2014.
Ale tiež išlo o rok, kedy sa vyostril súboj o InterCity vlaky medzi súkromným prepravcom RegioJet a štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK).
Ministerstvo dopravy navyše spustilo súťaž o vôbec prvú veľkú dotovanú linku – medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Práve ukončenie tohto tendra bude top udalosťou slovenskej železnice tento rok. Pozrite si, čo všetko čaká cestujúcich v roku 2016.
1. Súťaž o dotácie na linku do Bystrice
“Konkrétni uchádzači by mali byť známi v priebehu niekoľkých týždňov.
„
Momentálne spájajú Bratislavu s Banskou Bystricou vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko. Podnik za to dostáva dotácie od ministerstva dopravy, keďže ide o dopravu vo verejnom záujme.
Tento rok by sa dopravca na tejto trasa mohol vymeniť. Ministerstvo totiž ešte vlani vypísalo o ňu súťaž, priniesť môže úsporu v znížení dotácií a zvýšenie kvality cestovania. Víťaz súťaže by mal byť známy práve tento rok.
Podľa bývalého generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko Pavla Kraveca je uzatvorenie súťaže top udalosť tohto roka na slovenskej železnici. Ide totiž podľa neho o prvú skutočnú súťaž o dotovanú trať. V roku 2011 síce český RegioJet získal dotovanú lokálnu trať medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom, no nezískal ju cez súťaž.
Naproti tomu v súťaži o linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sa očakáva ostrá konkurencia. „Zúčastnia sa jej silní hráči a výsledok je nateraz veľmi otvorený a neodhadnuteľný. Jasnejšie snáď bude po prvom takzvanom kvalifikačnom kole,“ vraví Kravec.
Konkrétni uchádzači by mali byť známi v priebehu niekoľkých týždňov. Vtedy totiž ministerstvo dopravy uzatvára ponuky do predkvalifikačného kola.