PARÍŽ, BRATISLAVA. Francúzska automobilka Renault zažila včera svoj najhorší deň za posledných 17 rokov. Jej akcie sa na obed prudko prepadli o viac ako 20 percent.
Miliardové škody automobilka utrpela, keď francúzska agentúra AFP priniesla informáciu, že vyšetrovatelia podvodov zobrali Renaultu počítače. Budú zisťovať, či Renault v posledných rokoch nefalšoval merania emisií motorov vo svojich autách.
Ráno jedna akcia francúzskeho koncernu stála približne 85 eur, na obed jej cena spadla na 67 eur eur za akciu. Naposledy boli akcie Renaultu tak nízko v roku 1999.
Prehliadky potvrdili
Francúzski vyšetrovatelia podľa agentúry AFP navštívili štyri rôzne miesta v automobilke neďaleko Paríža vrátane sídla spoločnosti v Boulogne-Billancourt.
Automobilka potvrdila, že vyšetrovatelia boli na troch miestach v koncerne Renault ešte minulý týždeň.
Vo vyhlásení na svojom webe píše, že bude plne spolupracovať pri ďalšom vyšetrovaní. Automobilka nespresnila, čo jej agenti z francúzskeho ministerstva hospodárstva zobrali.
„Modely Renaultu sa testovali na konci minulého mesiaca. Ďalšie testy, ktoré prebiehajú, pravdepodobne neodhalia prítomnosť rušiaceho zariadenia vo vozidlách Renaultu. To je pre nás dobrá správa,“ tvrdí automobilka.
Francúzske úrady podľa agentúry Bloomberg nekomentovali, prečo si na testovanie vybrali aj autá Renaultu. Napriek tomu sa po vyhlásení koncernu jeho akcie začali vracať k pôvodným hodnotám. Popoludní hodnota jednej akcie dosiahla takmer 80 eur za akciu.
Francúzske úrady začali Renault aj Peugeot kontrolovať po emisnom škandále nemeckého Volkswagenu vlani v septembri. Vtedy sľúbili, že kontroly rozšíria okrem Volkswagenu na všetky automobilky, teda aj na domáce Peugeot a Renault.
Francúzsky úrad pre životné prostredie začal náhodne testovať autá a kontrolovať rozdiely medzi hodnotami emisií, ktoré našli vo výsledkoch laboratórnych testov, a skutočnými číslami.
Akcie padli aj ďalším
Akcie včera padali aj ďalším veľkým automobilkám – PSA Peugeot Citroën, taliansko-americkému koncernu Fiat Chrysler a nemeckému Daimleru.
Peugeot spadol takmer o 3,5 percenta, Daimler takisto skoro o 3,5 percenta.
Obchodovanie s akciami Fiatu, ktorý skončil so stratou takmer sedem percent, vo štvrtok pozastavili po tom, čo sa ich cena na burze v Miláne prepadla o osem percent.
Trh reagoval na správu internetového servera Automotive News, podľa ktorého firma čelí žalobe, že nadhodnotila údaje o predaji v Spojených štátoch.
Francúzsky PSA Peugeot Citroën má závod aj v Trnave. Vyrába v ňom dva modely, a to Peugeot 208 a Citroën C3 Picasso. V priebehu tohto roka má začať vyrábať aj tretí model, novinku od Citroënu. Detaily však nespresnil.
Škandál Volkswagenu
Ak by sa podozrenia vyšetrovateľov o Renaulte potvrdili, išlo by o druhý známy prípad automobilového koncernu, ktorý by podvádzal pri meraní emisií, aby splnil prísne limity.
Emisný škandál Volkswagenu vypukol vlani v septembri. Americkí úradníci oznámili, že autá Volkswagenu až 40-krát prekračovali limity na škodliviny, ktoré vypúšťali do ovzdušia.
Automobilka sa priznala, že testy manipuloval jej softvér a akcie jej prudko padli. Škandál sa podľa Vokswagenu týkal až 11 miliónov áut po celom svete.
Na Slovensku ide o 46-tisíc áut. Autá však v servisoch povinne prehliadať nebudú.
Za podvádzanie Volkswagenu už nehrozí 18-, ale až 90-miliardová pokuta. Američania sa s ním začali súdiť.
Emisný škandál má aj ďalší dosah. Európska investičná banka včera pozastavila úvery pre nemeckú automobilku, kým sa neskončí vyšetrovanie, či peniaze z predchádzajúcich úverov automobilka nepoužila na podvody pri emisných testoch.
„Z dôvodu opatrnosti sme sa rozhodli pozastaviť akékoľvek nové úvery pre spoločnosť Volkswagen,“ povedal pre Reuters šéf banky Werner Hoyer.