Agentúrny text sme nahradili autorským článkom SME
BRATISLAVA. Štátne IC vlaky po 22 rokoch svojej prevádzky v nedeľu odjazdia svoje posledné kilometre. Posledné IC-čko odíde z Bratislavy o 15.50, z východu odchádzajú dva páry. Posledné do Bratislavy príde 22.10.
Ako však štátne IC-čká dopadli v minulom roku, Železničná spoločnosť Slovensko nepovedala. Jej hovorkyňa Jana Morháčová skonštatovala, že výsledky za rok 2015 ešte nespočítali. Za minulý rok by však IC vlaky štátneho dopravcu mali skončiť v strate 1,2 milióna eur, približne ako v roku 2014.
Desiatky tisíc ľudí
Dlhú dobu boli dotované, no od roku 2012 ich začala Železničná spoločnosť prevádzkovať na vlastné podnikateľské riziko. V rokoch 2003 až 2009 jazdili až do Viedne.
Štátnymi IC-čkami sa každoročne prepravili desiatky tisíc cestujúcich. Najväčší záujem o ne bol v roku 2013, keď dopravca prepravil 688-tisíc ľudí. Za rok 2014 prepravil o 40-tisíc ľudí menej.
"Na rok 2015 očakávame pokles cestujúcich. Súvisí to najmä so zásadným poklesom výkonov, ktorý bol realizovaný v dvoch etapách," vraví Morháčová.
Prvé znižovanie IC vlakov nastalo v decembri 2014. Vtedy firma znížila počet IC vlakov o jeden pár denne. Druhé znižovanie počtu IC vlakov prišlo vlani v apríli. Vtedy počet vlakov znížila zo 41 na 25.
Čo sa zmení?
Vozne z IC vlakov, ktoré firma používala na prémiové triedy, nasadí do vybraných rýchlikov na trase. Štátny dopravca rovnako zachová aj Šarišan, ktorý spája Humenné s Bratislavou. Stane sa z neho nový rýchlik.
Ten do Humenného pôjde po novom vždy v piatok o 14.55 hod. z Bratislavy a obslúži cestujúcich až v 27 staniciach Slovenska. V opačnom smere pôjde v nedeľu popoludní z Humenného.
"Dôležité je, že zachováme priame spojenie v dennej časovej polohe do celého prešovského regiónu,“ povedal riaditeľ úseku obchodu Železničnej spoločnosti Jozef Schmidt.

Okrem toho v piatok a v nedeľu firma v štátnych rýchlikoch zvýši kapacitu. Morháčová vyčíslila, že z hlavného mesta do metropoly východného Slovenska sa rozšíri v piatok popoludní o ďalších približne 1000 miest, v nedeľu o 850 miest.
Celkovo tak štátny dopravca bude ponúkať pred víkendom či v nedeľu vyše 15-tisíc miest v priamych diaľkových vlakoch z Bratislavy do Košíc a opačne. Rýchliky na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdia denne v dvojhodinových odstupoch oboma smermi.
Rovnako spoj štartujúci v piatok o 16.55 hod z Bratislavy bude mať predĺženú trasu až do Košíc
„Pridali sme nové spojenia a vlaky z dôvodu vysokého záujmu cestujúcich v najviac vyťažené dni - v piatok z Bratislavy na východné Slovensko a v nedeľu opačným smerom. Cieľom bolo znížiť riziko, že ponuka nebude dostatočná a neodvezú sa všetci,“ dodal Schmidt.
Čo urobí s vozňami?
Vozne z IC vlakov sa po ich zrušení presunú do rýchlikov. Firma vysvetľuje, že tri najlepšie vozne, ktoré pôvodne nasadzovala ako prémiové triedy, budú jazdiť vo vybraných rýchlikoch. Stanú sa z nich vozne prvej triedy a budú určené pre platiacich cestujúcich.
Zaradia aj detský vozeň a po novom reštauračné vozne budú plne klimatizované. V druhej triede sa z sa rozšíri ponuku s internetovým pripojením - WIFI.
"Plánujeme v priebehu najbližších mesiacov rozšíriť služby v 1. triede rýchlikov na trase Bratislava – Košice. Cieľom je prilákať bonitnejších cestujúcich ochotných platiť vyššie cestovné. K lístku dostane cestujúci aj minerálku, k dispozícii bude denná tlač, prípadne parkovanie v blízkosti staníc až na 24 hodín," dodáva Morháčová.
Súkromný RegioJet
Od nedele svoje služby rozširuje RegioJet. Z pôvodných 6 vozňov, ktoré na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdili od marca, bude chodiť s 10 vozňami.
Od nedele v RegioJete opäť pribudnú aj reštauračné vozne. Tie súkromný dopravca v polovici marca stiahol po vykoľajení jeho vlaku práve na Hlavnej stanici.
V každej súprave bude tiež radený vozeň Astra s pokojnou zónou, ktorý má vo výbave dotykové obrazovky v sedadlách s možnosťou sledovania filmov a počúvania hudby. Nasadzovať bude aj vozeň s detskou herňou, televíziou a hračkami pre zabavenie tých najmenších cestujúcich, vozne v triede Relax a kupé triedy Business.
Pôvodne RegioJet chcel jazdiť až s 13 vozňami, narazil však na kapacitu staníc.
