BRATISLAVA. Keď premiér Robert Fico avizoval zníženie DPH na niektoré potraviny z 20 na 10 percent, tvrdil, že to pomôže domácim výrobcom.
Do zlacneného balíčka zaradil čerstvé mäso, mlieko či chlieb. Teda potraviny, ktoré podľa neho Slováci konzumujú najčastejšie.
Po dvoch týždňoch od zníženia cien sa ukazuje, že nižšia daň pomôže najmä mäsiarom, no nie všetkým.
Poprední výrobcovia hlásia vyšší záujem o ich mäso, hlavne kuracie či bravčové. Naopak, mliekari či pekári si zmenu záujmu veľmi nevšimli.
Krkovička aj karé
Napríklad v púchovskej fabrike predali od začiatku januára o 40 percent viac čerstvého mäsa ako pred rokom. Vidia za tým nižšiu DPH, ktorá okresala ceny výrobkov o desiatky centov.
„Spomedzi čerstvého bravčového sa najviac predávalo plece, krkovička a karé. Z hovädzieho čerstvého najmä falošná sviečková z pleca,“ konštatuje hovorca spoločnosti Púchovský mäsový priemysel Marcel Ondráš.
Na ilustráciu, kým kilo bravčového pliecka v niektorých bratislavských predajniach pôvodne stálo 4,49 eura, po zlacnení je to o 50 centov menej.