HAMBURG. Nemecký automobilový koncern Volkswagen (VW) tvrdí, že neexistujú žiadne základy na to, aby v Európe odkopíroval svoj americký program kompenzácií pre majiteľov áut s nelegálnym softvérom.
Koncern preto odmietol požiadavku eurokomisárky pre vnútorný trh, priemysel a podnikanie Elžbiety Bienkowskej na odškodnenie Európanov, ktorých zasiahol tzv. dieselgate, emisný škandál VW. Informovala o tom agentúra Reuters.
Najväčší škandál
Volkswagenom otriasa najväčší škandál v 78-ročnej histórii automobilky. Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) vlani v septembri obvinila VW, že nainštaloval do zhruba 500.000 dieselových áut v USA, vyrobených v rokoch 2009 až 2015, softvér, ktorý počas testovania umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Volkswagen neskôr priznal, že na celom svete jazdí zhruba 11 miliónov vozidiel s týmto softvérom.
Koncern VW ponúkol americkým majiteľom áut ako gesto dobrej vôle darčekové karty a šeky v súhrnnej hodnote 1000 USD (918,02 eura). Ale v Európe plánuje iba odstrániť nelegálny softvér, bez odškodného.
VW tvrdí, že vodičom v Severnej Amerike vyplatí kompenzácie preto, lebo sa s tamojšími regulačnými úradmi stále nedohol na tom, ako opraviť chybný softvér. Zákazníci tak musia čakať dlhšie na odstránenie problému.
Brusel žiadal kompenzáciu
Bienkowská minulý týždeň poslala list riaditeľovi automobilky Matthiasovi Müllerovi, v ktorom ho okrem iného požiadala, aby zvážil kompenzácie pre odhadom 8,5 milióna európskych majiteľov áut s nelegálnym softvérom. Dnes sa komisárka so šéfom VW osobne stretla v Bruseli.
"V Európe sa sústredíme na opravu a servis," uviedla automobilka v oficiálnom vyhlásení po ich rokovaní. "Situácia v USA a v Kanade nie je automaticky porovnateľná s ostatými svetovými trhmi. Preto túto akciu (program kompenzácií) nie je možné jednoducho preniesť na iné trhy."
Aj Európska komisia dnes vydala separátne vyhlásenie, v ktorom sa uvádza, že komisárka Bienkowská znova vyzvala automobilku, aby zvážila adekvátny spôsob odškodnenie európskych klientov. A zopakovala svoj názor, že VW by mal pristupovať k zákazníkom v Európskej únii rovnako ako k americkým klientom.