BRATISLAVA. Zvykli ste si na lacné cestovanie z jedného konca krajiny na druhý? Už od marca to môže byť minulosťou. Radim Jančura prevádzkujúci žlté expresy, ktoré jazdia na linke medi Bratislavou a Košicami začína hovoriť o úprave cien vo svojich vlakoch.
Vyplýva to z trojstranového letáku, ktorý má SME k dispozícii, a ktorý RegioJet začal vo svojich vlakoch rozdávať pred niekoľkými dňami.
Dnes predáva súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami lístky od deväť eur.
"Podľa počtu a štruktúry cestujúcich k 1. marcu sa rozhodneme, či bude nutné pristúpiť k navyšovaniu cien alebo nie," napísal majiteľ spoločnosti cestujúcim Radim Jančura.
RegioJet chce monitorovať
Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj konštatuje, že musia určitú dobu sledovať prevádzku svojich spojov v posilnenej podobe. Žlté expresy od nedele jazdia s 10 vozňami, kedy svoju kapacitu zvýšili zo šiestich vozňov. Dopravca pôvodne plánoval zvýšiť svoju počet vozňov z Bratislavy do Košíc až na 13.
Najbližšie týždne chce vedenie RegioJetu zisťovať, ako sa mu počas mesiaca a pol napĺňali vlaky, aká bola štruktúra cestujúcich, teda, kto jeho vlakmi jazdil a aké dosahoval tržby z predaja lístkov.
Po skončení obdobia sledovania firma následne pozorovanie vyhodnotí a od výsledku sa bude odvíjať ďalšie jej rozhodovanie. Pôjde teda o to, či a do akej miery Jančurova firma pristúpi k úprave cien.
"Leták s týmito informáciami považujeme za našu povinnosť, pretože od nás verejnosť a cestujúci očakávajú odpovede na niektoré otázky a zrozumiteľné vysvetlenie množstva informácií," vraví Ondrůj.

Väčšina odborníkov očakáva, že RegioJet svoje ceny vo vlakoch naozaj zvýši. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký hovorí, že ho k tomu prinútia ekonomické dôvody. RegioJet už niekoľkokrát priznal, že na linke medzi Bratislavou a Košicami skonči v strate. Vlani v lete hovoril o predpokladanej strate za rok 2015 na úrovni 3,7 milióna eur.
"Cestovné v najrozšírenejšej triede IC-čiek RegioJetu "Standard“ je o 30 percent nižšie než v podobnej triede v štátnych rýchlikov, ktoré jazdia s dotáciou, preto aj verejnosti musí byť jasné, že na Slovensku koncepcia prevádzkovania vlakov v komerčnom režime bez štátnej dotácie skrachovala," dodáva bývalý šéf ZSSK Pavel Kravec.
Ak aj nie laickej cestujúcej verejnosti, tak odborníkom bolo podľa nich jasné, že ceny, ktoré nasadil RegioJet na začiatku boli len uvádzacie a dočasné. To, že uvádzacie ceny mal dopravca nasadené dlhodobejšie vyplýva podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Martinkovej z konkurenčného boja medzi RegioJetom a štátnou ZSSK.
K navýšeniu cien by podľa nej došlo aj v prípade, ak by skončil súkromný RegioJet a ostala na trati štátna ZSSK.
"Ak by sa RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami vôbec neobjavil, tak by sme tu dodnes mali štátne rýchliky za takmer 19 eur a štátne IC-čka so základnou cenou cenou 20, 22 a 24 eur, ktorá bola rovnaká v pokladni aj na internete," konštatovala Martinková
Predpokladá však, že aj po navýšení cien bude cesta RegioJetom z Bratislavy do Košíc lacnejšia ako cesta štátnym rýchlikom.
Štátny rýchlik stojí spomínaných takmer 19 eur, štátne IC vlaky mali základnú cenu vtedy od 20 do 24 eur v závislosti odo dňa kúpy cestovného lístka.
Čo urobia cestujúci?
Ak by RegioJet pristúpil k zvýšeniu cien, je otázne, čo urobia cestujúci. RegioJet je po zrušení štátnych IC vlakov najrýchlejším na železnici. Trať medzi Bratislavou a Košicami prejde za niečo viac ako päť hodín. Štátne rýchliky rovnakú dĺžku prejdu za približne 6 hodín.
Aj preto podľa Cenkého prípadná vyššia cena z pohľadu cestujúceho je akceptovateľná, ak ju bude mať vyváženú kvalitou a zodpovedajúcimi službami.
V čase, keď na linke ešte jazdili štátne IC vlaky, Jančura o zvyšovaní cien vo svojich vlakoch hovoriť nechcel. Argumentoval vtedy, že ak by pristúpil napríklad k zvýšeniu o pätinu, mohlo by to viesť k odchodu rovnakého množstva cestujúcich ku konkurencii.
RegioJet však po odchode IC vlakov stratil konkurenciu. Jančura hrozil, že keď InterCity vlaky neprestane štát prevádzkovať, stiahne sa z tohto segmentu jeho RegioJet. Úsilie českého podnikateľa vyústilo až do toho, že vlaky nakoniec stiahla štátna spoločnosť.
Štátny dopravca zastavenie IC vlakov oznámil ešte začiatkom decembra. Rozhodol sa tak po tom, čo minister dopravy Ján Počiatek pripustil ich stiahnutie z trhu. Spoločnosť to vysvetlila tak, že nedokáže vymazať stratu, ktorú jej IC vlaky každoročne produkovali.
Žlté expresy RegioJet českého podnikateľa Radima Jančuru počas vlaňajška vyvíjali na štát enormný tlak, aby sa štátny dopravca stiahol z IC vlakov.
