SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

RegioJet začína hovoriť o úprave cien, rozhodne sa po prvom marci

Zvyšovať ceny v žltých vlakoch sa budú pravdepodobne tak, aby boli lacnejšie ako štátne rýchliky

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - Tibor Somogyi)

BRATISLAVA. Zvykli ste si na lacné cestovanie z jedného konca krajiny na druhý? Už od marca to môže byť minulosťou. Radim Jančura prevádzkujúci žlté expresy, ktoré jazdia na linke medi Bratislavou a Košicami začína hovoriť o úprave cien vo svojich vlakoch. 

Vyplýva to z trojstranového letáku, ktorý má SME k dispozícii, a ktorý RegioJet začal vo svojich vlakoch rozdávať pred niekoľkými dňami. 

Dnes predáva súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami lístky od deväť eur.  

"Podľa počtu a štruktúry cestujúcich k 1. marcu sa rozhodneme, či bude nutné pristúpiť k navyšovaniu cien alebo nie," napísal majiteľ spoločnosti cestujúcim Radim Jančura. 

SkryťVypnúť reklamu

RegioJet chce monitorovať

Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj konštatuje, že musia určitú dobu sledovať prevádzku svojich spojov v posilnenej podobe. Žlté expresy od nedele jazdia s 10 vozňami, kedy svoju kapacitu zvýšili zo šiestich vozňov. Dopravca pôvodne plánoval zvýšiť svoju počet vozňov z Bratislavy do Košíc až na 13.  

Najbližšie týždne chce vedenie RegioJetu zisťovať, ako sa mu počas mesiaca a pol napĺňali vlaky, aká bola štruktúra cestujúcich, teda, kto jeho vlakmi jazdil a aké dosahoval tržby z predaja lístkov.

Po skončení obdobia sledovania firma následne pozorovanie vyhodnotí a od výsledku sa bude odvíjať ďalšie jej rozhodovanie. Pôjde teda o to, či a do akej miery Jančurova firma pristúpi k úprave cien. 

"Leták s týmito informáciami považujeme za našu povinnosť, pretože od nás verejnosť a cestujúci očakávajú odpovede na niektoré otázky a zrozumiteľné vysvetlenie množstva informácií," vraví Ondrůj.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: RegioJet s 13 vozňami do Košíc nevyštartuje, narazil na kapacitu staníc Čítajte 

Väčšina odborníkov očakáva, že RegioJet svoje ceny vo vlakoch naozaj zvýši. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký hovorí, že ho k tomu prinútia ekonomické dôvody. RegioJet už niekoľkokrát priznal, že na linke medzi Bratislavou a Košicami skonči v strate. Vlani v lete hovoril o predpokladanej strate za rok 2015 na úrovni 3,7 milióna eur. 

"Cestovné v najrozšírenejšej  triede IC-čiek RegioJetu "Standard“ je o 30 percent nižšie než v podobnej triede v štátnych rýchlikov, ktoré jazdia s dotáciou, preto aj verejnosti musí byť jasné, že na Slovensku koncepcia prevádzkovania vlakov v komerčnom režime  bez štátnej dotácie skrachovala," dodáva bývalý šéf ZSSK Pavel Kravec.

Ak aj nie laickej cestujúcej verejnosti, tak odborníkom bolo podľa nich jasné, že ceny, ktoré nasadil RegioJet na začiatku boli len uvádzacie a dočasné. To, že uvádzacie ceny mal dopravca nasadené dlhodobejšie vyplýva podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Martinkovej z konkurenčného boja medzi RegioJetom a štátnou ZSSK. 

SkryťVypnúť reklamu

K navýšeniu cien by podľa nej došlo aj v prípade, ak by skončil súkromný RegioJet a ostala na trati štátna ZSSK. 

"Ak by sa RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami vôbec neobjavil, tak by sme tu dodnes mali  štátne rýchliky za takmer 19 eur a štátne IC-čka so základnou cenou  cenou 20, 22 a 24 eur, ktorá bola rovnaká v pokladni aj na internete," konštatovala Martinková

Predpokladá však, že aj po navýšení cien bude cesta RegioJetom z Bratislavy do Košíc lacnejšia ako cesta štátnym rýchlikom. 

Štátny rýchlik stojí spomínaných takmer 19 eur, štátne IC vlaky mali základnú cenu vtedy od 20 do 24 eur v závislosti odo dňa kúpy cestovného lístka. 

Čo urobia cestujúci? 

Ak by RegioJet pristúpil k zvýšeniu cien, je otázne, čo urobia cestujúci. RegioJet je po zrušení štátnych IC vlakov najrýchlejším na železnici. Trať medzi Bratislavou a Košicami prejde za niečo viac ako päť hodín. Štátne rýchliky rovnakú dĺžku prejdu za približne 6 hodín. 

SkryťVypnúť reklamu

Aj preto podľa Cenkého prípadná vyššia cena z pohľadu cestujúceho je akceptovateľná, ak ju bude mať vyváženú kvalitou a zodpovedajúcimi službami. 

V čase, keď na linke ešte jazdili štátne IC vlaky, Jančura o zvyšovaní cien vo svojich vlakoch hovoriť nechcel. Argumentoval vtedy, že ak by pristúpil napríklad k zvýšeniu o pätinu, mohlo by to viesť k odchodu rovnakého množstva cestujúcich ku konkurencii. 

RegioJet však po odchode IC vlakov stratil konkurenciu. Jančura hrozil, že keď InterCity vlaky neprestane štát prevádzkovať, stiahne sa z tohto segmentu jeho RegioJet. Úsilie českého podnikateľa vyústilo až do toho, že vlaky nakoniec stiahla štátna spoločnosť.

Štátny dopravca zastavenie IC vlakov oznámil ešte začiatkom decembra. Rozhodol sa tak po tom, čo minister dopravy Ján Počiatek pripustil ich stiahnutie z trhu. Spoločnosť to vysvetlila tak, že nedokáže vymazať stratu, ktorú jej IC vlaky každoročne produkovali.

SkryťVypnúť reklamu

Žlté expresy RegioJet českého podnikateľa Radima Jančuru počas vlaňajška vyvíjali na štát enormný tlak, aby sa štátny dopravca stiahol z IC vlakov.

Prečítajte si tiež: Rýchliky do Bystrice sa zmenia. Päť vecí, ktoré sa tento rok udejú na železnici Čítajte 

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 5. 2022)
USD 1.042
AUD 1.506
CZK 24.710
JPY 135.010
CAD 1.347
GBP 0.851
HUF 385.850
PLN 4.668
CHF 1.048
SEK 10.498

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  3. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  6. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  7. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  8. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 576
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 721
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 289
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 014
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 407
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 585
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 021
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 528

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 751
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 730
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 256
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 660
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 078
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 006
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 343
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 935
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

ÚHP protiinflačný balík nerieši.


8 h
Peter Tkačenko

Matovič žongluje so stámiliónmi, novinári preberajú jeho heslá a premiér kyvká hlavou.


11 h
Ilustračné foto.

Poisťovne prerábajú klientom zmluvy, podľa nich nezodpovedajú realite.


13 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Neprehliadnite tiež

Farma v Topoľovke zrejme končí.

Zbavuje sa ošípaných aj zamestnancov.


6 h
Minister financií Igor Matovič.

Návrh pôjde v stredu na rokovanie vlády a vo štvrtok do parlamentu.


TASR 11 h
Ilustračné foto

Takmer všetky kontrakty počítajú s platbami v eurách alebo dolároch.


TASR 12 h
Záujem o autá cez lízing klesá.

Úroky sa môžu výrazne líšiť, niektorým poplatkom sa nevyhnete.


12. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 751
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 730
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 256
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 660
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 078
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 006
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 343
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 935
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu