SME
Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Žiga nalial státisíce do regionálnych televízií. Neriešil, kto ich sleduje

Sedem regionálnych televízií získalo zákazku na eurofondovú kampaň priamo, bez ohľadu na to, aký reálny zásah publika poskytnú.

Dispečing spoločnosti Towercom na televíznej vysielacej veži Kamzík v Bratislave. (ilustračné foto) (Zdroj: Archív SME/Tomáš Benedikovič)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dovedna siedmim menším vysielateľom odišlo vyše milióna eur. Niektoré televízie reklamu ešte vlani predávali za násobne nižšie ceny, než aké ponúkli v cenových kalkuláciách použitých v kampani.

Ministerstvo do regionálnych televízii nasadilo polminútové spoty a 15-minútovú publicistiku Zelená pre Slovensko. Programy nemuseli vyrábať samé - túto zákazku získala TA3. 

Kampaň na siedmich staniciach trvá tri mesiace a stála 1,22 milióna eur. Zaplatený obsah sa vysiela od novembra do konca januára.

Súťaž sa nerobila

Ministerstvo si televízie, do ktorých nasadilo reklamu, vybralo samo. Súťaž v tomto prípade neprebehla, na reklamu platí zákonná výnimka. Rezort tvrdí, že volilo stanice s najväčším zásahom v rámci každého kraja.

„Pre účely selekcie relevantných vysielateľov sa robil prieskum zo všetkých vysielateľov, ktorí vlastnia platnú licenciu,“ povedal hovorca ministerstva Maroš Stano.

Vyberať televízie na kampaň podľa ich deklarovaného technického pokrytia nevypovedá o ich sledovanosti nič. Ide nanajvýš o potenciálny zásah.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Tieto stanice nie sú zahrnuté samostatne do peoplemetrového merania sledovanosti, ak aj majú dáta, nepochádzajú zo spoločného, trhom akceptovaného prieskumu.

Ministerstvo preto naozaj môže argumentovať tým, že vhodnejší porovnávací parameter – napríklad sledovanosť – nemá k dispozícii.

Pri daných miliónoch na komunikačné aktivity z eurofondov si však mohlo napríklad nechať vypracovať prieskum trhu, aby rozpočet išiel naozaj tam, kde sa počet divákov nepohybuje na úrovni štatistickej odchýlky. 

Načítavam video...

Namiesto toho ministerstvo uviedlo len zoznam distribučných kanálov, ktoré sa dajú zriadiť zo dňa na deň, v akejkoľvek podobe. Televízie mali mať podľa podmienok funkčnú webstránku, vysielať spravodajstvo, publicistiku, byť dostupné formou káblového digitálneho signálu, cez MMDS, DVB-T a mať live vysielanie. 

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

 Kompresorová prečerpávacia stanica Veľké Kapušany.

Budúcu zimu čaká Európu šetrenie aj spoločný nákup energií.


7 h
Ján Boďo so synom boli natankovať a na nákup v Poľsku. Podľa nich sa oplatí kúpiť výhodnejšie najmä maslo, mäso a olej.

Dôvodom sú vysoké ceny u nás. Oplatia sa tam aj bežné nákupy.


9 h
Ľudovít Makó.

Pošte sa nedarí súťažiť bezpečnostné služby transparentnejšie, ÚVO tender preveril už štvrtýkrát.


a 1 ďalší 14 h
Poľský prezident Andrzej Duda počas otvorenia plynovodu.

Ukončenie zmluvy bolo prirodzeným krokom po zastavení ruských dodávok do Poľska minulý mesiac.


TASR 18 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu