SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Železnice investovali do priecestí milióny, nehôd je stále veľa

Náklady na opravu a rekonštrukcie prejazdov sa vlani vyšplhali na 3,596 milióna eur.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v minulom roku investovali do rekonštrukcií a opráv priecestí, ako aj úprav priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ) celkovo 4,924 mil. eur.

Ako informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, náklady na opravu a rekonštrukcie prejazdov na železničných priecestiach boli 3,596 mil. eur.

Z tejto sumy išlo na opravu a rekonštrukcie priecestí, na ktorých boli namontované celogumové priecestné konštrukcie Strail, 2,336 mil. eur. Náklady na úpravu priecestných zabezpečovacích zariadení predstavovali 1,328 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Opravovali aj rušili

"Počas minulého roka ŽSR opravili alebo zrekonštruovali 71 železničných priecestí a šestnásť železničných priecestí bolo zrušených úplne. Vykonaných bolo tiež 38 úprav jestvujúcich priecestných zabezpečovacích zariadení. V rámci týchto akcií bolo zabudovaných 34 celogumových priecestných konštrukcií typu Strail," spresnila Pavliková.

Štátny správca železničnej infraštruktúry koncom minulého roka evidoval 2 115 železničných priecestí a priechodov pre peších, z toho 1 074 zabezpečených a 1 041 nezabezpečených.

ŽSR celkový počet železničných priecestí znižujú a na nezabezpečených priecestiach zvyšujú stupeň zabezpečenia.

"Pri modernizovaných tratiach na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu sa podľa európskej legislatívy už budujú len mimoúrovňové križovania ciest a železničnej trate, a to nadjazdy, alebo podjazdy," priblížila Pavliková.

SkryťVypnúť reklamu

Počet priecestí sa vlani medziročne znížil o šestnásť, v roku 2004 bolo ešte 2 479 priecestí a odvtedy s výnimkou dvoch rokov ich počet klesá.

Chcú zvýšiť bezpečnosť

Vlani bolo uvedené do prevádzky, napríklad nové reléové PZZ s elektronickými prvkami na dovtedy nezabezpečenom priecestí na trati Trenčín - Chynorany, chránenom iba výstražnými krížmi.

Na trati Rožňava - Dobšiná bola vymenená technológia PZZ a tento reléový typ s elektronickými prvkami nahradil aj mechanické závory na trati Veľký Horeš - Príbeník a v Tekovskej Breznici.

Poškodené zabezpečovacie zariadenie bolo vymenené pre nehodu na priecestí na trati Nové Zámky - Šurany. Na priecestí trate Palárikovo - Šurany bol vymenený reléový domček.

"Počítače osí nahradili pôvodné koľajové obvody na šiestich železničných priecestiach v úseku Bánovce nad Bebravou - Chynorany, na dvoch železničných priecestiach na trati Komárno - Dunajská Streda a po jednom v úseku Červená Skala - Banská Bystrica a Jesenské - Brezno Halny," uviedla Pavliková.

SkryťVypnúť reklamu

Na desiatich zabezpečovacích zariadeniach vymenili rotačné meniče pre striedavé koľajové obvody za elektronické, v trinástich prípadoch boli vymenené batérie a nabíjače.

Pomohli eurofondy

Slovenská správa ciest v minulom roku zvýšila bezpečnosť na 60 vybraných úrovňových železničných priecestiach na cestách I. triedy.

Projekt financovala s využitím peňazí Európskeho fondu regionálneho rozvoja cez Operačný program Doprava.

Priecestia majú upravené vodorovné, vymenené a doplnené zvislé dopravné značenie, ktoré je v retroreflexnej podobe a na žltozelenom fluorescenčnom podklade.

"Obnovili sa asfaltové kryty vozoviek až do vzdialenosti 80 metrov od priecestia na obe strany. Na blízkosť priecestia upozorňujú solárne LED dopravné gombíky," dodala Pavliková.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto opatrenia sú doplnkovým výstražným systémom pred železničnými priecestiami.

Nehôd neubúda

Bezpečnosť na železničných priecestiach a v ich bezprostrednom okolí je dlhodobo jednou z priorít ŽSR. Napriek tomu sa vlani na priecestiach stalo 55 nehôd, pri ktorých štrnásť osôb zahynulo a dvanásť sa ťažko zranilo.

Až 38 nehôd, teda 69 %, bolo na zabezpečených priecestiach, a to z viny vodičov, cyklistov a chodcov.

Počet nehôd bol najvyšší od roku 2008 (69 nehôd), počet usmrtených od roku 2012 (21 prípadov) a počet ťažko zranených bol spolu s rokom 2013 najnižší od roku 2010 (sedem ťažko zranených).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 5. 2022)
USD 1.053
AUD 1.504
CZK 24.700
JPY 134.460
CAD 1.349
GBP 0.847
HUF 385.830
PLN 4.642
CHF 1.027
SEK 10.510

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 084
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 240
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 452
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 971
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 408
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 217
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 158
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 111

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 16 081
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 032
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 736
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 059
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 094
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 971
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 137
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 739
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pripájajú sa k štrajkovej pohotovosti.


6 h

Počas dvoch dní ho predstavia vo viacerých slovenských mestách.


SITA 6 h
Šéf Odborového zväzu KOVO Emil Machyna počas tlačového brífingu v Žiline.

Odborári začiatkom júna zmapujú ochotu ľudí zapojiť sa do štrajku.


SITA 6 h
Moskovské Červené námestie.

Rusku hrozí najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


19. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 16 081
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 032
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 736
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 059
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 094
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 971
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 137
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 739
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu