BRATISLAVA. Jednotný digitálny trh by mohol priniesť do európskej ekonomiky 415 miliárd eur, avšak najskôr sa musia odstrániť niektoré prekážky. V rozhovore pre agentúru SITA to uviedol vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek.
„Dnes máme 28 národných trhov, čo významne prekáža podnikaniu a obmedzuje prístup k digitálnym službám. Roztrieštenosť trhov zároveň znamená, že sa nám nedarí naplno využiť potenciál tohto dynamického odvetvia. Ak by sme odstránili existujúce prekážky, jednotný digitálny trh by podľa odhadov mohol priniesť do európskej ekonomiky 415 miliárd eur ročne,“ priblížil Chrenek.
Ako dodal, prekážkou je napríklad aj to, že je veľmi ťažké nakupovať cez internet z inej krajiny.
Prekážky jednotného trhu
„Existujú rôzne bariéry, pokiaľ ide o autorské práva, pretrvávajú technické obmedzenia v telekomunikačných sieťach, nie sú prepojené systémy elektronickej verejnej správy, nevyužívame potenciál veľkých dát a mnohé služby sú ťažko prístupné,“ vymenoval Chrenek prekážky vytvorenia jednotného digitálneho trhu.
„Príkladom úspešného odstraňovania takýchto prekážok sú zrušené poplatky za roaming. Európska komisia postupne tlačila na znižovanie poplatkov za roaming, až kým nedosiahla ich úplné odstránenie od júna 2017. V rámci celej EÚ budeme telefonovať za rovnaké ceny ako pri domácich hovoroch,“ uviedol
Chrenek ako príklad pokroku, ktorý Komisia tento rok dosiahla pri zjednocovaní digitálneho trhu.
Podľa šéfa Zastúpenia EK v SR je problémom aj to, že len veľmi málo ľudí sa odváži nakupovať zo zahraničia cez internet. Nízky počet malých a stredných firiem predáva svoje produkty cez internet zahraničným zákazníkom.
Zaostávame za USA
„Mnohokrát máme v zahraničí zablokované služby. Ide o tzv. geo-blocking alebo geografické blokovanie, kedy poskytovateľ služieb obmedzuje prístup k digitálnemu obsahu len na užívateľov z určitej krajiny. Takéto obmedzenia nepatria do 21. storočia, mali by sme mať prístup ku všetkým on-line službám v EÚ,“ uviedol ďalej Chrenek.
Pokiaľ ide o jednotný digitálny trh, skonštatoval, že EÚ zaostáva za USA. Zo všetkých online služieb využívajú Európania cezhranične len štyri percentá, pričom viac ako polovica týchto služieb pochádza z USA. „Tu Európska únia ťahá za kratší koniec. Aby sme boli lídrom v oblasti digitálnych technológií, komunikácií, inovácií, potrebujeme, aby sa prekážky v EÚ odstránili,“ zdôraznil Chrenek.