SME

Europarlament zamietol dočasné zvýšenie limitov na emisie pre dieselové autá

Rozhodnutie prichádza potom, ako Európska komisia prisľúbila revíziu emisných limitov a predložila dlhodobý legislatívny návrh na reformu systému typového schvaľovania vozidiel v EÚ.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Archív SME - Tomáš Benedikovič)

BRUSEL, ŠTRASBURG. Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes zamietli návrh vetovať dočasné zvýšenie limitov na emisie oxidov dusíka (NOx) dieselových automobilov.

Rozhodnutie poslancov prichádza potom, ako Európska komisia (EK) po parlamentnom tlaku v súvislosti so škandálom automobilky Volkswagen prisľúbila revíziu emisných limitov a predložila dlhodobý legislatívny návrh na reformu systému typového schvaľovania vozidiel v EÚ.

Chcú znížiť hodnoty

Predseda Výboru EP pre životné prostredie Giovanni La Via pripomenul, že potom, ako tento výbor predložil námietku voči návrhu EK na dočasné zvýšenie emisných limitov NOx, nasledovali intenzívne rokovania s exekutívou EÚ a s členskými štátmi, pričom komisia vyšla v ústrety požiadavkám EP.

SkryťVypnúť reklamu

"Máme k dispozícii jasný záväzok Európskej komisie revidovať emisné limity s presným časovým rámcom s cieľom znížiť maximálne hodnoty emisií na úrovne, na ktorých sme sa dohodli," uviedol La Via.

Taliansky poslanec privítal dnešné rozhodnutie pléna EP, ktoré umožní pokračovať s procedúrou RDE (emisné skúšky vykonávané pri skutočných jazdných podmienkach) s cieľom znížiť automobilové emisie NOx, ktoré sú v súčasnosti o 400 až 500 percent nad úrovňou oficiálnych limitov.

"Vyhli sme sa neistote. Automobilový sektor má teraz prísne, ale udržateľné lehoty, ktoré musí splniť. Dosiahneme tak vyššiu úroveň kvality ovzdušia bez straty pracovných miest," dodal La Via.

Európska komisia zdôvodnila prechodné uvoľnenie limitov pre automobilové emisie NOx potrebou zohľadniť technické odchýlky meraní vykonávaných novými prenosnými systémami merania emisií (PEMS), ako aj technickými obmedzeniami snahy o zníženie skutočných emisií v súčasnosti vyrábaných dieselových automobilov v krátkodobom horizonte.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie legislatívne návrhy

Hlasovanie EP otvára Európskej komisii cestu k príprave druhého balíka RDE. Nasledovať budú ďalšie dva legislatívne návrhy, ktoré by mali daný proces zavŕšiť.

Výbor EP pre životné prostredie oznámil, že 23. februára zorganizuje verejné vypočutie k testovaciemu procesu RDE.

Druhý balík RDE, ktorý 28. októbra 2015 schválili členské štáty prostredníctvom Technického výboru pre motorové vozidlá (TCMV), stanovuje kvantitatívne požiadavky RDE v súvislosti s emisiami výfukových plynov ľahkých osobných a úžitkových vozidiel (kategória Euro 6).

Ako prvý krok výrobcovia automobilov musia zaistiť, že emisie namerané v skutočných jazdných podmienkach neprekročia legislatívne stanovené limitné hodnoty o viac ako 110 percent. Nových modelov sa bude táto povinnosť týkať od septembra 2017, všetkých nových automobilov následne od septembra 2019.

SkryťVypnúť reklamu

V druhom kroku emisie namerané v skutočných jazdných podmienkach nebudú môcť prekročiť stanovené limitné hodnoty o viac ako 50 percent - berúc do úvahy možnú technickú odchýlku. Na nové modely sa dané pravidlo bude vzťahovať od januára 2020, od januára 2021 sa už bude týkať všetkých nových automobilov.

Európska únia

António Costa, predseda Európskej rady.

Trump predstavil 20-bodový plán na ukončenie konfliktu medzi Izraelom a Hamasom.


TASR 1
Ilustračné foto

Komisia má možnosť s členskou krajinou začať konanie.


ČTK 45
Ilustračné foto

Nálada medzi podnikateľmi klesla.


TASR
Súvisiace témy: Európsky parlament
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  2. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  3. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  4. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 5 626
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 857
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 620
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 531
  5. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu? 1 756
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 718
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 1 644
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 599
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký viceprezident J. D. Vance po stretnutí republikánov s demokratmi.

Dočasný rozpočet je schválený do 30. septembra.


TASR 2
Americký prezident Donald Trump.

Spojeným štátom ich filmový biznis ostatné štáty ukradli, tvrdí prezident.


TASR 1
Ilustračná fotografia.

Cena zlata prekročila 3831 dolárov za uncu.


TASR

Výsledky firmy opäť podporili USA.


TASR
  1. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  5. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  6. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  7. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  8. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 661
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 460
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 13 220
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 11 431
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 674
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 938
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 936
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 191
  1. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  2. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  3. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  6. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. Tupou Ceruzou: Neotravujte
SkryťZatvoriť reklamu