SME

Europarlament zamietol dočasné zvýšenie limitov na emisie pre dieselové autá

Rozhodnutie prichádza potom, ako Európska komisia prisľúbila revíziu emisných limitov a predložila dlhodobý legislatívny návrh na reformu systému typového schvaľovania vozidiel v EÚ.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Archív SME - Tomáš Benedikovič)

BRUSEL, ŠTRASBURG. Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes zamietli návrh vetovať dočasné zvýšenie limitov na emisie oxidov dusíka (NOx) dieselových automobilov.

Rozhodnutie poslancov prichádza potom, ako Európska komisia (EK) po parlamentnom tlaku v súvislosti so škandálom automobilky Volkswagen prisľúbila revíziu emisných limitov a predložila dlhodobý legislatívny návrh na reformu systému typového schvaľovania vozidiel v EÚ.

Chcú znížiť hodnoty

Predseda Výboru EP pre životné prostredie Giovanni La Via pripomenul, že potom, ako tento výbor predložil námietku voči návrhu EK na dočasné zvýšenie emisných limitov NOx, nasledovali intenzívne rokovania s exekutívou EÚ a s členskými štátmi, pričom komisia vyšla v ústrety požiadavkám EP.

SkryťVypnúť reklamu

"Máme k dispozícii jasný záväzok Európskej komisie revidovať emisné limity s presným časovým rámcom s cieľom znížiť maximálne hodnoty emisií na úrovne, na ktorých sme sa dohodli," uviedol La Via.

Taliansky poslanec privítal dnešné rozhodnutie pléna EP, ktoré umožní pokračovať s procedúrou RDE (emisné skúšky vykonávané pri skutočných jazdných podmienkach) s cieľom znížiť automobilové emisie NOx, ktoré sú v súčasnosti o 400 až 500 percent nad úrovňou oficiálnych limitov.

"Vyhli sme sa neistote. Automobilový sektor má teraz prísne, ale udržateľné lehoty, ktoré musí splniť. Dosiahneme tak vyššiu úroveň kvality ovzdušia bez straty pracovných miest," dodal La Via.

Európska komisia zdôvodnila prechodné uvoľnenie limitov pre automobilové emisie NOx potrebou zohľadniť technické odchýlky meraní vykonávaných novými prenosnými systémami merania emisií (PEMS), ako aj technickými obmedzeniami snahy o zníženie skutočných emisií v súčasnosti vyrábaných dieselových automobilov v krátkodobom horizonte.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie legislatívne návrhy

Hlasovanie EP otvára Európskej komisii cestu k príprave druhého balíka RDE. Nasledovať budú ďalšie dva legislatívne návrhy, ktoré by mali daný proces zavŕšiť.

Výbor EP pre životné prostredie oznámil, že 23. februára zorganizuje verejné vypočutie k testovaciemu procesu RDE.

Druhý balík RDE, ktorý 28. októbra 2015 schválili členské štáty prostredníctvom Technického výboru pre motorové vozidlá (TCMV), stanovuje kvantitatívne požiadavky RDE v súvislosti s emisiami výfukových plynov ľahkých osobných a úžitkových vozidiel (kategória Euro 6).

Ako prvý krok výrobcovia automobilov musia zaistiť, že emisie namerané v skutočných jazdných podmienkach neprekročia legislatívne stanovené limitné hodnoty o viac ako 110 percent. Nových modelov sa bude táto povinnosť týkať od septembra 2017, všetkých nových automobilov následne od septembra 2019.

SkryťVypnúť reklamu

V druhom kroku emisie namerané v skutočných jazdných podmienkach nebudú môcť prekročiť stanovené limitné hodnoty o viac ako 50 percent - berúc do úvahy možnú technickú odchýlku. Na nové modely sa dané pravidlo bude vzťahovať od januára 2020, od januára 2021 sa už bude týkať všetkých nových automobilov.

Európska únia

Súvisiace témy: Európsky parlament
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 878
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 396
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 684
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 519
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 964
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 891
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 518
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 396
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Plnenie fľaše whisky The Chuan do fliaš v liehovare Chuan Malt Distillery vjuhozápadnej Číne, kde prevádzkuje liehovar spoločnosť Pernod Ricard.

Clá sa nedotknú koňaku Pernod Ricard, LVMH a Rémy Cointreau.


TASR
Ilustračné foto.

Európsky ekonomický systém sa ešte nesformoval, tvrdí ECB.


TASR
Pšenica vyniesla málo.

V roku 2024 sa doviezli výrobky za vyše 7,8 miliardy eur.


TASR 1
Sídlo OPEC vo Viedni.

Ťažbu zvýši osem členských krajín aliancie, medzi nimi USA aj Rusko.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 442
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 093
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 427
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 730
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 779
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 668
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 538
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 537
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu