BRATISLAVA. V roku 2006 prvá vláda Roberta Fica zo Smeru predaj nákladného prepravcu – Železničnú spoločnosť Cargo – zastavila tesne pred podpisom zmluvy. Vtedy Cargo smerovalo ku konzorciu rakúskeho Carga a skupiny J&T za vyše 450 miliónov eur.
Jeho druhá jednofarebná vláda názor zmenila. Vlani definitívne predala vyše 12-tisíc nákladných vagónov strategickému investorovi – nemeckej spoločnosti VTG. Zinkasovala za to viac ako 216 miliónov eur. Ďalších približne sedem miliónov získal za predaj 66-percentného podielu v dcérskej spoločnosti Cargo Wagon. Menšinový podiel ostal štátnej Železničnej spoločnosti Cargo.
Dobehli ich problémy
Druhú Ficovu vládu, ktorá nastúpila v apríli 2012, dobehli dlhy Carga. Jedným z najväčších bola štátna pôžička, ktorú firme odklepol exminister dopravy a dnes podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer).
Vláda vtedy požičala Cargu 166 miliónov eur, aby sa zabránila masovému prepúšťania. Firma termíny splátok niekoľkokrát odkladala. Úver začala splácať až v lete 2012.
„Uplynulé štyri roky boli poznačené úsilím pomôcť štátnemu Cargu so splácaním štátnej pôžičky 166 miliónov eur,“ vraví šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.
O vstupe partnera do vtedy vysoko zadlženej spoločnosti už začala uvažovať aj vláda Ivety Radičovej, no po jej páde všetky kroky zastavila.
Tesne po nástupe druhej vlády Roberta Fica však ministerstvo dopravy prekvapilo. Jeho hovorca Martin Kóňa pre Hospodárske noviny v apríli 2012 vyhlásil, že rezort Jána Počiatka sa nebráni vstupu strategického investora do Carga, „pretože je zjavne potrebné riešiť situáciu v tejto spoločnosti.“
Jednou z možnosti vtedy bolo vytvorenie spoločného podniku slovenského Carga s českým nákladným prepravcom ČD Cargo. Túto možnosť pripustil aj Fico, ktorý tesne po svojom nástupe o tom rokoval s bývalým českým premiérom Petrom Nečasom. Záujem o slovenské Cargo však vtedy mali aj ďalšie spoločnosti. Medzi nimi boli napríklad poľskí a ruskí železniční nákladní prepravcovia.
