SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Ficova vláda sprivatizovala časť Carga, vyše 12-tisíc vagónov predala Nemcom

Vozne nákladného dopravcu získala súkromná spoločnosť. Na konci predaja vozňov sa objavil maltský fond Solveq Funds s neznámymi vlastníkmi.

Dlh Carga sa z viac ako pol miliardy eur znížil na 130 miliónov eur.Dlh Carga sa z viac ako pol miliardy eur znížil na 130 miliónov eur. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. V roku 2006 prvá vláda Roberta Fica zo Smeru predaj nákladného prepravcu – Železničnú spoločnosť Cargo – zastavila tesne pred podpisom zmluvy. Vtedy Cargo smerovalo ku konzorciu rakúskeho Carga a skupiny J&T za vyše 450 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho druhá jednofarebná vláda názor zmenila. Vlani definitívne predala vyše 12-tisíc nákladných vagónov strategickému investorovi – nemeckej spoločnosti VTG. Zinkasovala za to viac ako 216 miliónov eur. Ďalších približne sedem miliónov získal za predaj 66-percentného podielu v dcérskej spoločnosti Cargo Wagon. Menšinový podiel ostal štátnej Železničnej spoločnosti Cargo.

SkryťVypnúť reklamu

Dobehli ich problémy

Druhú Ficovu vládu, ktorá nastúpila v apríli 2012, dobehli dlhy Carga. Jedným z najväčších bola štátna pôžička, ktorú firme odklepol exminister dopravy a dnes podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer).

Vláda vtedy požičala Cargu 166 miliónov eur, aby sa zabránila masovému prepúšťania. Firma termíny splátok niekoľkokrát odkladala. Úver začala splácať až v lete 2012.

„Uplynulé štyri roky boli poznačené úsilím pomôcť štátnemu Cargu so splácaním štátnej pôžičky 166 miliónov eur,“ vraví šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

O vstupe partnera do vtedy vysoko zadlženej spoločnosti už začala uvažovať aj vláda Ivety Radičovej, no po jej páde všetky kroky zastavila.

Tesne po nástupe druhej vlády Roberta Fica však ministerstvo dopravy prekvapilo. Jeho hovorca Martin Kóňa pre Hospodárske noviny v apríli 2012 vyhlásil, že rezort Jána Počiatka sa nebráni vstupu strategického investora do Carga, „pretože je zjavne potrebné riešiť situáciu v tejto spoločnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Jednou z možnosti vtedy bolo vytvorenie spoločného podniku slovenského Carga s českým nákladným prepravcom ČD Cargo. Túto možnosť pripustil aj Fico, ktorý tesne po svojom nástupe o tom rokoval s bývalým českým premiérom Petrom Nečasom. Záujem o slovenské Cargo však vtedy mali aj ďalšie spoločnosti. Medzi nimi boli napríklad poľskí a ruskí železniční nákladní prepravcovia.

Prečítajte si tiež: Viac vlakov, vyššia kvalita, ale i vlaky zadarmo. Pozrite sa, čo Ficova vláda v železničnej doprave urobila Čítajte 
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 2. 2023)
USD 1.074
AUD 1.542
CZK 23.782
JPY 140.810
CAD 1.439
GBP 0.888
HUF 388.730
PLN 4.739
CHF 0.988
SEK 11.342

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Trhu s ojazdenými autami sa darí
  2. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  3. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  6. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  7. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  8. Na bezpečnom internete záleží
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 499
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 051
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 663
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 222
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 756
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 711
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 640
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 280

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 110
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 915
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 693
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 584
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 613
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 507
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 540
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 520
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poisťovňa NN

Od dôchodkovej spoločnosti čoskoro dostanete výpis, ktorý by ste si mali otvoriť.


3. feb
Kečupy v Bille

Pozrite si veľké porovnanie cien privátnych a značkových produktov.


17 h
Privátne značky tvoria čoraz väčšiu časť sortimentu na pultoch slovenských predajní.

Podiel privátnych značiek obchodných reťazcov rastie, pre výrobcov to má výhody aj nevýhody.


17 h
Dočasná autobusová stanica v Bratislave.

O parcely v lukratívnych lokalitách môže byť veľký záujem.


7. feb

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 110
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 915
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 693
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 584
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 613
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 507
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 540
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 520
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu