SME

Viac vlakov, vyššia kvalita, ale i vlaky zadarmo. Pozrite sa, čo Ficova vláda v železničnej doprave urobila

Na Slovensku sa navýšil počet vlakokilometrov v štátom dotovaných vlakoch. Celkovo najazdia 32,5 milióna vlakokilometrov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Viac vlakov na slovenských železniciach, príchod nových dopravcov, vyššia kvalita, nižšie ceny, ale aj zavedenie bezplatného cestovania v štátom dotovaných vlakoch. Aj toto sa počas uplynulých štyroch, teda počas druhej vlády Roberta Fica zo Smeru stalo v osobnej železničnej doprave.

Štát od roku 2013 zaviedol  na slovenskej železnici   tiež pravidelný cestovný poriadok. Navyše ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka vlani na jeseň spustilo vôbec prvú veľkú súťaž na dotovanú linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Rezort, ktorému šéfuje Ján Počiatek (Smer) ju však už nestihne uzatvoriť. Finišovať s ňou bude až vláda, ktorá vzíde po marcových parlamentných voľbách.  

SkryťVypnúť reklamu

Pozrite sa, čo všetko sa za ostatné štyri roky na slovenskej železnici stalo.

1. Príchod súkromníkov na Slovensko

Na slovenskú železnicu prišli súkromní dopravcovia. Priekopníkom boli vlaky RegioJetu českého podnikateľa Radima Jančuru. Zmluvu na výkon osobnej dopravy vo verejnom záujme podpisoval ešte exminister dopravy Ján Figeľ z KDH v roku 2010. Žlté vlaky vstúpili na trať medzi Bratislavou a Komárnom tesne pred marcovými voľbami v roku 2012. 

Jančurove žlté vlaky však neostali len na tejto trati. RegioJet sa rozhodol svoje podnikanie rozšíriť aj v štátom neplatenej doprave. Rozšíril svoju linku medzi Prahou a Ostravou až po Košice. Otvoril však na Slovensku aj novú linku. V apríli 2014 Jančura oznámil, že od decembra 2014 spúšťa vlaky medzi Bratislavou a Košicami.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem RegioJetu na slovenské koľajnice vstúpil aj ďalší dopravca – Leo Express, ktorého väčšinovým vlastníkov je podnikateľ Leoš Novotný. Od decembra 2014 začal jazdiť medzi Prahou a Košicami.

„Samotný fakt, že sa na Slovensku objavila konkurencia v osobnej železničnej doprave, je pozitívny a bol pre cestujúceho určite prínosom,“ vraví riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.

Tento krok priniesol nielen zvýšenie konkurencie, ale i boj o cestujúceho, tvrdí analytik mimovládnej organizácie Centra pre efektívnu dopravu Michal Drábek. 

Na Slovensko sa chystá aj Arriva. Tá od začiatku marca plánuje spustiť linku medzi Prahou a Trenčínom.

2. Viac vlakov a pravidelné cestovné poriadky

Oproti minulosti na slovenských železniciach pribudlo viac vlakov. Ministerstvo dopravy si v objednávke od štátu navýšilo počet vlakových kilometrov o 2,3 milióna.

SkryťVypnúť reklamu

Kým v roku 2012 štátom dotované vlaky odjazdili 30,2 milióna kilometrov, v roku 2016 si ich štát celkovo objednáva 32,5 milióna kilometrov.

Takýto počet vlakových kilometrov je najvyšší od roku 2002. Vtedy štátom dotované vlaky odjazdili 34 milióna kilometrov.

Prečítajte si tiež: Ficova vláda sprivatizovala časť Carga, viac ako 12-tisíc vozňov kúpili Nemci Čítajte 
Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C457P na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 988
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 7 687
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 996
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 561
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 4 179
  6. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 3 463
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 227
  8. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Trump so Si Ťin-pchingom.

Čína sprísňuje kontroly vývozu vzácnych zemín.


TASR 1
Ilustračné foto.

Koncentrácia podľa PMÚ nenaruší súťaž na trhu.


TASR
Minister dopravy Jozef Ráž a štátny tajomník ministerstva Igor Choma v tuneli Višňové.

Národná diaľničná a ŽSR sa pri modernizačných projektoch spoliehajú na eurofondy.


Branislav Benčat

Podnikateľ sa krátko po krachu tvári ako spoľahlivý partner.


8
  1. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  5. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  6. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  7. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  8. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 568
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 218
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 609
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 276
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 7 807
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 077
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 3 760
  8. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!! 3 484
  1. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  2. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  3. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  4. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  5. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  6. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  7. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  8. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
SkryťZatvoriť reklamu