BRATISLAVA. Tesco už nie je jediný reťazec na Slovensku, ktorý dostal od štátu miliónovú pokutu. Za prehrešky v predajni v Liptovskom Mikuláši sa k nemu priradil už aj Kaufland.
Kontrolóri zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy našli nedostatky najmä pri predaji mäsa a zeleniny. Problém mali aj so zlou čitateľnosťou na obaloch jednotlivých potravín.
Inšpektori našli v predajni niekoľko druhov mrazených rýb a hydiny s poškodeným obalom. Našli tiež tri kusy pizze, ktoré nemali na obale dobre čitateľný dátum minimálnej trvanlivosti.
Problém vidia inšpektori aj v tom, že v predajni ráno našli mäsový výrobok Fuet Extra uskladnený pri teplote 14 stupňov Celzia.
"Skladujte pri teplote od 0°C do 7°C," píše sa v správe. Pri kontrole objavili tiež 78 kusov karfiolu s ložiskami plesní.
"Vzhľadom k tomu, že sme požiadali súd o odklad vykonateľnosti rozhodnutia, sa momentálne k predmetnej veci vyjadrovať nebudeme," odpovedala na otázku SME Júlia Piterková z oddelenia PR a reklamy.
Inšpektori našli pochybenia v predajni už v októbri minulého roka. Informáciu ale až teraz zverejnila na svojom portáli Štátna veterinárna a potravinová správa. Prvý o tom informoval DenníkN.
Miliónové pokuty
Predajňa dostala miliónovú pokutu, pretože v nej inšpektori v minulosti už našli pochybenia. Prísne pokuty, ktoré inšpektori udeľujú reťazcom presadil minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek (Smer) v roku 2013.
Pri prvom náleze je podľa tohto zákona pokuta od tisíc eur do pol milióna, pri každej ďalšej chybe je pokuta jeden až päť miliónov.
Neskôr Smer zákon zjemnil tak, že miliónová pokuta sa dáva až pri treťom náleze skazených či starých potravín. Zákon nerozlišuje, či išlo o opakovaný predaj pokazeného mäsa, alebo o zabudnuté vrecko starej fazule.

Kaufland dostal pokutu v tejto výške po prvýkrát. Britskému obchodnému reťazcu Tesco udelili už miliónových pokút päť. Len štyri z toho minulý rok.
Tesco malo však o poslednom rozhodnutí kontrolórov pochybnosti a obrátilo sa na súd. U predchádzajúcich pokút sa mu podarilo vyjednať odklad.
Pre Tesco by mohli byť pokuty likvidačné. Pred časom sa objavili informácie, že britský reťazec zvažuje, že pre finančné problémy predá celý svoj stredoeurópsky biznis. Tesco informácie negovalo. V súčasnosti však predáva niektoré svoje budovy a priestor v nich si plánuje prenajímať.
Vyššie pokuty dostávajú cudzinci
Vysoké pokuty dostávajú najmä obchodné siete, ktoré majú majiteľov v cudzine. Naopak, domáce reťazce štát pokutuje častejšie, no spravidla platia menej.
Trendy v pokutovaní ukázala analýza vyše štyritisíc pokút, ktoré boli zverejnené na webe Štátnej veterinárnej a potravinovej správy k 10. augustu 2015.
Z dvesto najvyšších pokút pripadla väčšina na zahraničné siete. Asi polovicu z toho dostalo britské Tesco, ktoré u nás prevádzkuje 155 obchodov. Viac ako dve tretiny najvyšších pokút majú platiť reťazce Billa a Kaufland, oba pôvodom z Nemecka.

S výškou pokút však nie sú spokojné všetky reťazce, ktoré na Slovensku pôsobia. Minister pôdohospodárstva nedávno naznačil, že pokuty by mohli klesnúť.
Reťazce však podľa neho nesmú poľaviť v dodržiavaní potravinového práva. Dodáva, že zrušiť vysoké pokuty nechce.
"Nájdeme však možno iný model, akým sa budú pokuty stanovovať, možno prejdeme na rolovací systém pokút. Nechcem ešte hovoriť, akým spôsobom by sme to riešili, ale určite by sme túto tému komunikovali aj s odbornou verejnosťou a povedali by sme si navzájom plusy a mínusy takejto legislatívnej zmeny," povedal na tlačovej konferencií Jahnátek.