BRATISLAVA. Jazda po autostráde bez zaplatenej diaľničnej známky je od 1. januára drahšia. Od vtedy si šoféri nekupujú papierovú vinetu, ale za použitie diaľnice platia elektronicky.
V praxi sa preto menil aj spôsob overovania, či má vozidlo poplatky zaplatené. Namiesto policajtov to kontroluje automatizovaný systém kamier, ktorý vybudovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
Vyjdú drahšie
Pokuty teda nedostávajú vodiči v blokovom konaní na mieste ako v minulosti, ale prídu poštou majiteľovi vozidla v rámci takzvanej objektívnej zodpovednosti za priestupky.
„Potom, ako okresné úrady dostanú informácie z NDS o tom, ktoré autá nemali elektronickú známku, okresné úrady pošlú majiteľom áut pokutu,“ opisuje proces hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Práve s novým mechanizmom kontrol súvisia aj vyššie pokuty. Kým v minulosti vodič za jazdu bez papierovej známky mohol dostať na mieste pokutu od 50 do 100 eur, teraz to bude najmenej 100 eur a najviac 500 eur.
Keď majiteľ auta zaplatí pokutu do 15 dní od doručenia rozkazu, je sankcia 66,7 eura až 333,4 eura. Stále je to viac, než sa v minulosti platilo v blokovom konaní.
O pokute sa pritom majiteľ vozidla nemusí dozvedieť ihneď, diaľničnej firme a okresným úradom stačí, keď pokutový rozkaz pošlú do polroka od čiernej jazdy. Keď vodič informáciu o pokute nedostane do troch rokov, už ju čakať nemusí.
Podľa najnovších štatistík diaľničnej firmy z 5. februára bolo na autostrádach vyše 7-tisíc vozidiel, ktoré nemali e-známku a za použitie diaľnice tak nezaplatili. No podľa Hospodárskych novín okresné úrady, ktoré majú pokuty zasielať vodičom poštou, zatiaľ o priestupkoch nemajú žiadne dáta.
Či budú diaľničiari informovať o priestupkoch okresné úrady cez jednotný informačný systém cestnej dopravy, zatiaľ nevedno. Na otázky, aký je postup pri pokutovaní, prečo zatiaľ okresné úrady informácie o priestupkoch vodičov nemajú a kedy budú vypísané prvé pokuty, štátna diaľničná firma ani po dvoch týždňoch neodpovedala.
„Momentálne sa dôkazový materiál spracováva v informačnom systéme, ktorý ministerstvo dopravy spustilo od začiatku tohto roka,“ tvrdí zas Kóňa.
Pokuty riešia diaľničiari
Spoločnosť SkyToll, ktorá od januára popri elektronického výberu mýta pre nákladné vozidlá prevádzkuje aj systém na platbu elektronických diaľničných známok, pokuty nerieši.
Kontrola platieb za použitie diaľnice totiž nebola súčasťou zákazky, ktorú diaľničná spoločnosť SkyTollu vlani zadala. NDS si totiž kontrolu platieb chcela zaistiť vlastnými prostriedkami a tak ušetriť.
Podľa NDS sleduje autá na diaľniciach vyše sto kamier, kontrolný systém je doplnený aj šiestimi špeciálnymi mobilnými hliadkami.
Portál Topspeed.sk začiatkom februára upozornil na to, že pokiaľ si vodič zabudne pred vstupom na spoplatnenú diaľnicu zakúpiť e-známku, pokutu nedostane, pokiaľ si známku kúpi ešte v ten istý deň pred polnocou. Systém totiž vyhodnocuje výstupy z kamier raz denne, a to o polnoci.
Prechodom z klasických diaľničných známok, ktoré sa lepili na čelné sklá vozidiel, na ich elektronickú verziu sa ich ceny od januára nezmenili. Za desaťdňovú zaplatí vodič 10 eur, mesačná vyjde na 14 eur a celoročná na 50 eur.
Za použitie diaľnice možno zaplatiť cez web eznamka.sk alebo cez rovnomennú mobilnú aplikáciu. Okrem toho sa dá e-známky kúpiť na asi 200 obchodných miestach, zväčša ide o čerpacie stanice.