BRATISLAVA. Súťaž o zákazku na výstavbu obchvatu Bratislavy cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP) sa dostal do finále.
Už v stredu o ňom bude rozhodovať vláda. Návrh projektu na rokovanie predloží minister dopravy Ján Počiatek (Smer).
Približne 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej spoločnosti Cintra.
Po dokončení v roku 2020 bude štát platiť Cintre za prevádzku a údržbu ciest necelých 57 miliónov eur ročne. Za 30 rokov to má byť približne 1,9 miliardy eur. V pôvodných analýzach sa rátalo, že vláda bude víťazovi platiť od 135 do 151 miliónov eur ročne.
Peniaze až po voľbách
Hoci o kompletnom projekte bude rokovať vláda v stredu, ministerstvo dopravy termín podpisu zmluvy nespresnilo.
Čo je PPP?
- verejno-súkromné partnerstvo,
- štát najme koncesionára, ktorý sa postará o výstavbu a prevádzku diaľnice počas 30 rokov,
- po 30 rokoch musí cestu odovzdať štátu ako novú,
- koncesionár si na výstavbu diaľnice požičiava peniaze, úroky mu platí štát v ročných splátkach,
- úroky sú vyššie, ako keby si na diaľnicu požičiaval štát,
- pre vládu je PPP lákavé, vytvára totiž skrytý dlh, cez PPP sa dá podľa INEKO obísť napríklad zákon o rozpočtovej zodpovednosti.
„Uvidíme, ako dopadne rokovanie vlády. Po ňom budeme vedieť povedať aj termín uzatvorenia koncesnej zmluvy,“ povedal v utorok Počiatek.
Keďže vláda by rada podpísala zmluvu o výstavbe ešte pred voľbami, mohlo by sa tak stať už v najbližších dňoch.
Pri PPP projektoch však podpis zmluvy o výstavbe ešte nič neznamená, pretože víťaz súťaže musí uzavrieť aj zmluvu o financovaní projektu.
Na uzatvorenie úverov má podľa návrhu koncesnej zmluvy 12 týždňov od jej podpisu, ale lehota sa môže predĺžiť o ďalších desať týždňov.
Okrem bánk má pri financovaní projektu španielskej Cintre pomôcť okrem globálnej investičnej spoločnosť Macquarie z Austrálie, ale aj Slovenský investičný holding či Európska investičná banka (EIB).
Kým slovenský štátny holding má k dispozícii najviac 450 miliónov eur, EIB môže na výstavbu diaľnice D4 z Jaroviec po Raču prispieť maximálnou sumou 500 miliónov eur.
Koľko to nakoniec bude, zástupca EIB Peter Jeffris na otázku SME nespresnil. Povedal, že banka na stanovenie presnej sumy potrebuje poznať viac podrobností o projekte.

Aj Váhostav s Doprastavom?
Okrem spoločnosti Cintra a investičnej spoločnosti Macquarie sa na celom projekte bude podieľať aj rakúska stavebná spoločnosť Porr. S výstavbou sa má začať už na jar.