SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

PPP projekty sú riziko pre skrytý dlh, upozorňuje Ineko

Diaľničné PPP projekty podľa šéfa inštitútu Petra Goliaša vytvárajú záväzky pre verejné financie do budúcnosti, ale negenerujú dostatočné príjmy na ich pokrytie.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Diaľničné PPP projekty podľa riaditeľa inštitútu INEKO Petra Goliaša predstavujú pre štát systémové riziko v podobe vytvárania skrytého dlhu.

Vytvárajú totiž záväzky pre verejné financie do budúcnosti, ale negenerujú dostatočné príjmy na ich pokrytie. "Znamená to, že vytvárajú dlh. Podľa pravidiel Eurostatu je možné tento dlh nerátať do bilancie verejných financií," povedal v utorok Goliaš pre agentúru SITA v súvislosti s projektom výstavby a prevádzky obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7 formou PPP.

SkryťVypnúť reklamu

"Vzniká veľký morálny hazard a veľké riziko, že politikom sa zapáčia PPP projekty a budú ich chcieť realizovať, najmä diaľničné PPP projekty," uviedol Goliaš. Politici tak podľa neho môžu obísť pravidlá o fiškálnej zodpovednosti, napríklad dlhovú brzdu. Môžu sa snažiť čo najviac využívať tieto projekty len s tým, aby mohli investovať a nezvýšil sa účtovne verejný dlh.

"Vytvára sa akýsi skrytý dlh, pretože reálne záväzky štátu vznikajú a v budúcnosti tieto záväzky treba splatiť, ale účtovne sa nič nezmení. Považujem to za systémové riziko pri PPP projektoch a vlády by si na to mali dávať pozor," upozornil Goliaš. Úplne čistým riešením by podľa neho bolo, keby diaľničné PPP projekty boli zapísané do bilancie verejných financií, aby nevytvárali skrytý dlh.

SkryťVypnúť reklamu

Nevyrieši všetky problémy

Projekt D4 a R 7 pomôže doprave v hlavnom meste a okolí, ale nevyrieši všetky jej problémy. Myslí si to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

V prvom roku po sprevádzkovaní D4 a R7, teda o štyri roky, sa podľa neho osobná doprava v Bratislave odľahčí zhruba o 15 % a nákladná o 50 %.

"Intenzita dopravy na obchvate sa v prvom roku prevádzky bude pohybovať na úrovni 40 - 45 tisíc automobilov denne. Myslím si, že R7 by mala menší význam, keby sa postavila bez D4. Máme veľký prísun dopravy z juhu, ktorú by mala R7 odľahčiť," povedal Palčák pre agentúru SITA.

Expert považuje za nevyhnutné prijať opatrenia na zlepšenie verejnej osobnej dopravy v Bratislave. To však podľa neho nemôže nahradiť očakávané poslanie obchvatu.

SkryťVypnúť reklamu

"Benefity, ktoré sme vyrátali, jednoznačne ukázali ekonomický prínos projektu. Či úspora času, pohonných hmôt, bezpečnosť, či úspora prevádzkových nákladov používateľov vozidiel alebo správcov komunikácií, lebo odľahčené budú aj cesty nižšej kategórie," uviedol Palčák. Analýzy a ekonomické prepočty podľa neho ukázali, že projekt D4 a R7 je životaschopný, čo potvrdila aj výhodná vysúťažená cena.

"Je nespochybniteľné, že stavať zo štátneho rozpočtu je najlacnejší spôsob. Ak by štát povedal, že má prostriedky na to, aby vybudoval obchvat, určite by to bolo zaujímavé," myslí si Palčák. Peniaze štátu by podľa neho bolo potrebné skôr použiť na vybudovanie diaľnic a rýchlostných ciest inde na Slovensku, napríklad na východe R4.

SkryťVypnúť reklamu

"Forma PPP je doplnková, nemáme veľa príležitostí ju použiť vo výstavbe infraštruktúry. Najvyššie intenzity a ekonomické benefity z pohľadu PPP sú práve v Bratislave," dodal Palčák.

Extrémne krátky čas

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík tvrdí , že pri D4 a R7 získala forma PPP výhodu, lebo je pripravenejšia. "V tomto prípade sa ministerstvu dopravy podarilo urobiť skutočnú súťaž. Dostalo konkurenčné ponuky a minimálne víťazná ponuka je pravdepodobne to najlepšie, čo štát mohol očakávať pri realizácii formou PPP," povedal pre agentúru SITA Kovalčík.

"Neznamená to, že tradičným spôsobom by podmienky nemohli byť o niečo lepšie, ale veľmi pravdepodobne by neboli výrazne lepšie," uviedol.

Výhrady mal analytik k extrémne krátkemu času, ktorý dostala verejnosť na oboznámenie sa s novým posúdením podmienok projektu. "Ministerstvo dopravy sľubovalo, že výsledky zverejní v januári a bude dostatočný časový priestor na oboznámenie sa s nimi. Reálne na to nechalo necelý týždeň, zverejnené sú síce správy, ale určite nie všetky údaje," upozornil Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac neistoty podľa neho vyvoláva dopravný model vplyvu projektu v Bratislave. Nakoľko dokáže odľahčiť diaľnicu D1 a cestu od Dunajskej Lužnej a či nepriťaží ďalším komunikáciám v meste, ktoré sú už na hranici svojej kapacity. "Pokiaľ nový obchvat pritiahne viac individuálnej dopravy, vplyvy okrem pozitívnych môžu byť aj významne negatívne," uviedol.

Liberáli sú proti

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) je zásadne proti tomu, aby projekt obchvatu Bratislavy za dve miliardy eur schválila súčasná vláda Roberta Fica. Vláda podľa liberálov doteraz vierohodne nepreukázala, či hlavné mesto obchvat v navrhovanej podobe potrebuje.

"Zápchy, ktorým hlavné mesto čelí zvlášť v dopravnej špičke, zostanú, prípadne sa presunú do iných lokalít mesta,“ uviedol predseda SaS Richard Sulík s odvolaním sa na nezávislých odborníkov. Návrh na uzavretie koncesnej zmluvy pre projekt D4 a R7 má vláda schváliť v stredu.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne finančná analýza ministerstva financií podľa liberálov ukazuje, že výhodnosť PPP projektu z hľadiska vynaložených nákladov štátu nie je taká významná, aby musela projekt v takejto podobe z časových dôvodov schváliť
súčasná vláda.

"Vyzývame preto vládu Roberta Fica, aby konečné rozhodnutie o obchvate hlavného mesta ponechala na vládu, ktorá vzíde z marcových volieb a s vysokou pravdepodobnosťou to bude vláda koaličná," uviedol tímlíder strany pre dopravu Miroslav Ivan.

Pripomenul neblahé skúsenosti, ako prvá Ficova vláda rozhodovala o PPP projektoch, keď ministerstvo dopravy riadil Ľubomír Vážny. "Výhodnosť vtedajších PPP projektov sa preukazovala pochybnými analýzami. Nemôžeme preto vylúčiť, že sa situácia dnes opakuje," dodal Sulík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 5. 2022)
USD 1.053
AUD 1.504
CZK 24.700
JPY 134.460
CAD 1.349
GBP 0.847
HUF 385.830
PLN 4.642
CHF 1.027
SEK 10.510

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  3. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  6. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  7. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  8. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  3. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  4. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  7. Aké typy cukrovky poznáme?
  8. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 274
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 086
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 978
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  5. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 256
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 206
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 987
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra 897

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 18 714
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 811
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 480
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 595
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 125
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 091
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 346
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 124
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Hrozí mu najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


16 h
Dušan Kováčik

Kováčik sa odvolal proti 14 rokom väzenia.


13 h
Hokejisti Kazachstanu sú piatym súperom Slovenska na MS v hokeji 2022.

Piatym súperom Slovenska na MS v hokeji 2022 je Kazachstan.


Jakub Bobovič 2 h
Dušan Kováčik prichádza na súdne pojednávanie.

Vo štvrtok Dušan Kováčik prvýkrát vypovedal pred sudcom.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Moskovské Červené námestie.

Hrozí mu najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


16 h
Minister financií Igor Matovič po schválení viacerých jeho opatrení na vláde.

Odborníci kritizujú schvaľovanie aj obsah protiinflačného balíka.


16 h

Miera nezamestnanosti išla nadol vo všetkých krajoch na Slovensku.


SITA 20 h
Ilustračná fotografia.

Faktúra bola zaplatená v utorok.


19. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 18 714
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 811
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 480
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 595
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 125
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 091
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 346
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 124
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu