BRATISLAVA. Spotrebiteľská dôvera na Slovensku pokračovala v januári v zlepšovaní. Podľa prieskumu Štatistického úradu SR totiž dosiahol index spotrebiteľskej dôvery v prvom mesiaci roka záporných 5,3 bodu, čo v porovnaní s decembrom znamenalo zlepšenie o 4,6 bodu.
Názory spotrebiteľov sa pritom zlepšili vo všetkých zložkách, najmä však v očakávanej nezamestnanosti. Aktuálny výsledok tak bol po sezónnom očistení podľa štatistikov o 2 body priaznivejší, ako v rovnakom období minulého roka a prevyšoval aj dlhodobý priemer.
V porovnaní s decembrom vzrástla dôvera spotrebiteľov pri desiatich z dvanástich sezónne očistených indikátoroch. Pri očakávanej inflácii medziročný rozdiel dokonca presiahol 10 bodov, pri odhadovanom vývoji nezamestnanosti a podmienkach sporenia na Slovensku prevýšil 5 bodov.
Žiaden zo sledovaných indikátorov na druhej strane nevykázal pokles. Dva indikátory, a to plány domácností na nákup predmetov dlhodobej spotreby a doterajší vývoj finančnej situácie domácnosti, sa v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom výraznejšie nezmenili.
Podľa štatistikov sa tak pohľad spotrebiteľov na makroekonomické ukazovatele ako celok zlepšil tak v porovnaní so stavom pred mesiacom, ako aj pred štvrťrokom a rokom. Indexy hodnotiace hospodárenie domácností sa zlepšili v medzimesačnom a medziročnom porovnaní.
Indikátor investičných zámerov domácnosti zase naznačil zhoršenie oproti predchádzajúcemu štvrťroku a roku. "Medzimesačne sa výsledky pre investície nedali porovnať kvôli štvrťročnej periodicite sledovania väčšiny príslušných ukazovateľov,“ dodáva Štatistický úrad SR.
Podľa údajov Európskej komisie v rebríčku 27 štátov usporiadaných podľa klesajúceho indexu spotrebiteľskej dôvery sa tak Slovensko s hodnotou po sezónnom očistení na úrovni záporných 5,4 bodu umiestnilo na 11. priečke.
V januári 2016 bola úroveň pesimizmu na Slovensku o 1,2 bodu vyššia ako v priemere za Európsku úniu, kde dosiahla hodnotu záporných 4,2 bodu.