BRATISLAVA. Logo, ktoré bude reprezentovať Slovensko počas polročného predsedníctva Rady Európskej únie, stálo necelých päťtisíc eur.
Jeho odprezentovanie približne 200-tisíc.

Tisíce pre agentúru
Agentúra Evka dostala za zorganizovanie asi trištvrtehodinového programu 156-tisíc eur s DPH.
Na čo presne však peniaze použili, nie je jasné. V Centrálnom registri je totiž zverejnená zmluva bez prílohy: chýba tak podrobný prehľad, na čo a koľko peňazí agentúra minula.
V zmluve sa nachádzajú len nespresnené pokyny. Napríklad, že agentúra má zabezpečiť realizáciu podujatia alebo že má zabezpečiť dostatočný počet personálu. Čo je dostatočný počet, už v zmluve uvedené nie je.
Zabezpečiť mala agentúra aj moderátora či samotných účinkujúcich. Konkrétnejšie pokyny pre agentúry nešpecifikovalo ani samotné ministerstvo.
Upresnilo však, že v sume 156-tisíc by mali byť už zarátané honoráre umelcov. Honoráre jednotlivých účinkujúcich ministerstvo zverejniť nechcelo, tvrdí, že to nie je zvykom. Adriana Kučerová, ktorá na podujatí vystúpila, v júli na oslavách Cyrila a Metoda pre Úrad vlády zaspievala tri skladby. Stála 5500 eur.
Večer uvádzala Andrea Belányiová. Z umelcov ďalej vystúpili huslista Filip Jančík, tanečné skupiny The Pastels a Čarovné ostrohy.
Ďalšie desaťtisíce
Zo 156-tisíc eur sa určite neplatilo občerstvenie. To si ministerstvo zahraničných vecí zabezpečovalo vo vlastnej réžii. Predbežne odhaduje, že ho stálo ďalších päťtisíc eur.
Agentúru Evka si ministerstvo vybralo z troch priamo oslovených agentúr. Podľa hovorcu rezortu Petra Stana dala Agentúra Evka najlacnejšiu ponuku, ktoré ďalšie agentúry oslovili, nespresnilo. V minulosti bola Agentúra Evka zodpovedná napríklad za expozíciu na Expo Miláno 2015 či Expo Šanghaj 2010.
Práve zákazku agentúry na Expo 2010 v minulosti spochybnil architekt Karol Kállay.
„Na EXPO v Šanghaji, sme odovzdali náš súťažný návrh tak, že sme čakali v podateľni, kto ďalší ešte odovzdá. Ani pred nami ani po nás nikto neodovzdal. Mysleli sme si, že to je jasné a bez toho, aby bol náš návrh vôbec otvorený, vyhrala agentúra Evka,“ povedal o rok neskôr pre bulletin katedry architektúry Slovenskej technickej univerzity.
Ďalších 38-tisíc eur smerovalo od ministerstva zahraničných vecí Slovenskému národnému divadlu. Približne 28-tisíc ministerstvo zaplatilo za prenájom Historickej budovy SND.
K dispozícií ju malo od soboty večera (23:00) až do utorka šiestej rána. Samotný program a tlačová konferencia sa pritom uskutočnili v pondelok a trvali približne hodinu. Po tlačovke malo nasledovať občerstvenie.
Ministerstvo okrem toho zaplatilo SND ešte desaťtisíc eur za personál, napríklad javiskového majstra či osvetľovača.
Hovorca ministerstva zahraničných vecí Peter Stano tvrdí, že SND bolo potrebné prenajať na dlhší čas, aby stihli upraviť priestor, zabezpečiť ozvučenia a nacvičiť program.
„Videli ste ten program, ktorý sa nedá nacvičiť, nasvietiť, zosynchronizovať, zvukovo nastaviť za dve hodiny, je to technicky náročné, išlo o laserovú show. Inštalácia televíznej techniky, úprava priestorov divadla pre potreby podujatia a zároveň likvidácia podujatia po jeho skončení bola preto na čas náročná ako vždy pri takýchto podujatiach – rozhodne to netrvalo dve hodiny, ako by sa mohlo zdať,“ vysvetlil Stano, prečo si rezort divadlo najal na niekoľko dní.
V Maďarsku bez programu
Slovensko preberie predsedníctvo Európske únie od júla 2016 od Holandska. Bude to po prvý raz od nášho vstupu do Únie v roku 2004. V roku 2011 predsedalo rade aj Maďarsko.
Podľa tlačového odboru maďarského ministerstva zahraničných vecí sa o logo delili s Belgickom a Španielskom a logo predstavili iba na tlačovej konferencii, teda bez nejakej špeciálnej akcie.
Česi predstavili logo v roku 2008 na slávnostnej akcii vo Veletržním paláci v Prahe. Hovorca vlády Martin Ayrer nevedel nateraz SME povedať, koľko podujatie stálo. Odpoveď prisľúbil poslať v najbližších dňoch.
Dodal, že na prípravu podujatia si nenajímali žiadnu externú firmu. „Úrad vlády vytvoril na obdobie predsedníctva samostatnú sekciu, ktorá pripravila aj podujatie,“ dodal.
Za samotné vytvorenie loga Česi zaplatili približne 11-tisíc eur, ďalších takmer 2-tisíc eur dostal autor Tomáš Pakosta ako odmenu.
Podľa Stana bolo prezentačné podujatie u nás potrebné, aby si médiá všimli nové logo a aby u ľudí vzbudili záujem o slovenské predsedníctvo. Predstavenie bolo podľa Stana financované z rozpočtu vyčleneného na predsedníctvo, z podpoložky kultúrno-spoločenská prezentácia. Celkové náklady na Predsedníctvo by nemali prekročiť 70 miliónov eur
Ľudia mohli podujatie sledovať na Dvojke. Na akciu boli pozvaní poslanci, prezident, premiér či veľvyslanci akreditovaní na Slovensku. Zúčastnil aj 23-ročný výtvarník Jakub Dušička, študent Vysokej školy výtvarných umení, ktorý logo vytvoril.
Získať za to mal 4500 eur. Odborná porota jeho logo vybrala z približne 200 návrhov. Logo je tvorené zvláštnosťou slovenského jazyka – interpunkčnými znamienkami.