Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia 2015 (del-sec:35)
Anketa už bola ukončená.
Ak idete na nákupy do obchodného domu IKEA, viete, že nábytok, ak to jeho veľkosť a dizajn umožňujú, si odtiaľ doveziete zabalený v plochých a ľahko skladných krabiciach a že na jeho skladanie si obyčajne vystačíte sami.
Takýto úsporný prístup je neoddeliteľnou súčasťou hlavnej činnosti tohto výrobcu a predajcu nábytku. Tento prístup sa snaží posúvať ďalej – inširovaním ľudí k udržateľnejšiemu životu v domácnostiach.
„V našom prieskume o prístupe slovenských domácností k šetrnému životnému štýlu sme zistili, že oproti roku 2010 sa až 80 percent slovenských domácností viac zaujíma o znižovanie spotreby energie, vody a množstvo vyprodukovaného odpadu,“ povedala Jana Hrubcová, špecialistka na komunikáciu v IKEA Bratislava. „Veľa z nich ale nevie, ako účty za vodu a energiu znížiť. Mnoho domácností tiež zbytočne plytvá.“
Prieskum, ktorý IKEA vykonala v spolupráci s prieskumnou agentúrou Simply5 na reprezentatívnej vzrorke 500 slovenských domácností, ukázal, že 29 percent Slovákov stále používa neúsporné bežné žiarovky a 7 percent respondentov dokonca používa len tento typ žiaroviek alebo že až 60 percent domácností vyhadzuje jedlo jeden krát do mesiaca alebo že plýtva vodou pri umývaní riadu.
Kampaň „Udržateľnejší život v domácnosti“
Keďže v IKEA majú veľa výrobkov a riešení, ktoré pomôžu ušetriť peniaze – znížením
spotreby energie, vody a odpadu, pripravili kampaň „Udržateľnejší život v domácnosti“, ktorou chceli upozorniť na to, že aj malé zmeny, ktoré urobí každý jednotlivec, dokážu veľa.

„Našim zákazníkom ale i širokej verejnosti sme chceli ukázať výrobky, vďaka ktorým dokážu v domácnosti ušetriť, ale i ponúknuť službu navyše,“ povedal Vladimír Víšek, sustainability manažér v IKEA.
V kampani, ktorá trvala od 8. januára do 18. februára 2015, sa venovali štyrom hlavným témam: Úspora energie, Úspora vody, Skladovanie potravín a Recyklácia, keď napríklad výmenou jednej takejto žiarovky za úspornú žiarovku s LED technológiou môžu domácnosti ušetriť pri bežnom používaní až 10 eur ročne.
Do kampane zapojili aj svojich zamestnancov - vybraní pracovníci mali možnosť vyskúšať IKEA výrobky priamo doma a zistiť, koľko s nimi dokážu ušetriť.
„Projekt sa stretol s veľkým záujmom, preto v ňom chceme naďalej pokračovať,“ povedal Vladimír Víšek. „Tento rok projekt rozširujeme aj na našich zákazníkov.“
Udržateľnosť u dodávateľov
Keďže víziou spoločnosti IKEA je vytvárať lepší každodenný život pre čo najviac ľudí a byť férovým hráčom na trhu, na udržateľnosť prihliada aj u svojich dodávateľov.
Spoločnosť IKEA má vypracovaný tzv. IWAY štandard, ktorý zahŕňa minimálne požiadavky na životné prostredie, sociálne a pracovné podmienky pri nákupe výrobkov, materiálov a služieb.
„Od septembra 2015 je všetka bavlna, ktorá sa používa pri produkcii našich výrobkov z udržateľných zdrojov,“ povedala Hrubcová. „V našich obchodných domoch predávame a servírujeme výlučne ryby a morské plody pochádzajúce zo zodpovedne riadených a udržateľných zdrojov.“
Už po šestnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania a inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby dobrovoľne a nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, brali ohľad na životné prostredie, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.
Do aktuálneho 16. ročníka firmy prihlásili 75 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 23 a práve tie budú súťažiť o víťazstvo v siedmych kategóriách. Ôsmeho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 13. marca. Stačí si pozrieť deväť nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.