BRATISLAVA. Zaplatiť bezkontaktnou kartou môže byť niekedy poriadny problém. Presvedčili sa o tom viacerí čitatelia denníka SME, ktorí ju pravidelne používajú. Keď kartu priložili k terminálu, nič sa nedialo.
„Pred týždňom som nakupovala potraviny a keď som chcela zaplatiť, predavačka ma upozornila, že platba nechce prejsť. Kartu mám od Tatra banky a stáva sa mi to pravidelne. Aj predavačka povedala, že je s kartami tejto banky vždy problém,“ hovorí Bratislavčanka Ivana.
Mala dve možnosti – buď zadať PIN kód alebo vytiahnuť inú bezkontaktnú kartu, ktorá jej vždy funguje.
Nič si nevšimli
Spomínaná Tatra banka hovorí, že žiadne problémy so svojimi kartami neregistruje. Nikto sa im nesťažoval, preto sa k danému prípadu nevie vyjadriť.
„Samozrejme, môže sa stať, že klientovi neprešla platba a rieši sa to individuálne. Ale žeby naše karty nefungovali vo všeobecnosti, tak to sa určite nedeje,“ vraví Zuzana Povodová, hovorkyňa Tatra banky.
Dopĺňa, že v pobočkách majú skúšobný terminál, kde každú kartu vedia odskúšať. Okamžite zistia, či nemá poškodený čip alebo bezkontaktnú anténu.
„V takom prípade okamžite kartu klientovi vymeníme, len s ňou musí prísť,“ vraví Povodová. Ak je karta funkčná, zrejme klient presiahol limit, ktorý môže kartou bez použitia PIN kódu zaplatiť. Preto mu bezkontaktná platba neprešla.
Platí, že bez PIN kódu sa dá jednorazovo zaplatiť najviac 20 eur. „Dokopy však môže bezkontaktne zaplatiť najviac 60 eur. Pri prekročení tohto limitu platobný terminál automaticky vyzve klienta, aby zadal PIN kód,“ upozorňuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. Po jeho vyťukaní môže znovu platiť bezkontaktne.
Banky takto chránia svojich klientov, lebo ak by niekto bezkontaktnú kartu odcudzil, nemôže ju vybieliť celú. Bez zadania PIN kódu môže zaplatiť maximálnych 60 eur.
Deje sa to pravidelne
Problém s bezkontaktnými kartami nemajú iba klienti spomínanej Tatra banky, ale aj iných bánk. Upozorňuje na to analytik Finančnej hitparády Pavel Škriniar.
„Sám mám skúsenosť, že jednu bezkontaktnú kartu som u jedného obchodníka používal bezdotykovo a u druhého som potreboval vždy zadať PIN. Banka mi to nevedela vysvetliť,“ hovorí Škriniar. Kartu mu vymenili a teraz môže bezkontaktne platiť všade bez rozdielov.
Preto platí, že ak má človek o svojej karte pochybnosti, nefunguje mu alebo sa poškodila, mal by v prvom rade navštíviť svoju banku. Tá mu ju skontroluje a prípadne vymení.